Pages

Rezeki Nak Raya,

Salam,

Makin lama makin kurnag teman menulis dalam blog nie, ada yg mencemuh ada yang bertanya. Tetapi kalau mereka yang dah lama berblog, teman rasa bila dah cecah lebih dari setahun menulis n dah lebih dari 300 post dalam blognya, beliau mesti akan merasai apa yg teman rase. Masalah tak tau nak tulis apa. Tak tau nak membebel apa dalam nie dah.

Bila rase nak cover sesuatu cerita teman akan check balik posting lama. Bila check balik dah banyak kali teman cerita benda yang sama. So terbatutlah sikit apa yang teman nak tulis. Yang posting dalam draf pun dan banyak tetapi teman hold dulu sbb bila teman sendiri baca pun teman jadi bosan hehehe.

So tak lama lagi nak RAYA. So ibu bapa sibuklah menyediakan persiapan untuk raya. Dan geng2 pencinta ayam nie mungkin mengaggap masa ini masa terbaik untuk membeli incubator ke menambah stock ayam dalam reban atau masa yang terbaik untuk menjual ternakan mereka. Banyak urusan perniagaan yang akan dilakukan sebelum hari raya nanti. Maklumlah ada duit lebih sikit mungkin dari bonus atau token.

Jualan Incubator masih terus dilakukan dan kalau anda ingin membelinya boleh hubungi agen jualan teman yang tertera di sebelah kanan blog teman. Ada banyak ready stock yang teman dah buat. Ada juga yang menghubungi teman nak beli yang bersaiz besar. Bagi teman, kalau anda pengguna pertama, elok lah beli yg kecik dulu n belajar betul2 cara nak guna. Pastu kalau dah pandai dan dah sukses, teman cadangkan buat lah sendiri dengan meniru apa yang teman buat tu, Senang je nak buat tambahan contoh dah ada depan mata. Cuma tambah saiz bekas dan tambah jumlah mentol. Kalau anda dah pandai guna incubator sebelum ini teman yakin anda takde masalah nak setting incubator baru yang anda buat sendiri.

Bab ayam pula, tak terlayan teman nak menerima permintaan nak beli ayam kampung sama ada nak buat sembelih atau nak buat tambahan baka baru kat reban. Di sini teman nak umumkan yang Direban teman tiada lagi Ayam untuk dijual. Sama ada yang baru menetas atau yang dah matang. Yang ada nak jual hanya incubator je. Kalau jual semua apa yang teman nak bela kan? hehehe.

Kalau tuan semua ingat peristiwa yang melanda pada 1 Syawal tahun lepas dimana serangan sampar membunuh hampir 3oo++ ayam teman direban. So raya tahun ini kalau takde apa2 yang jadi maka genaplah setahun reban teman bebas sampar dan penyakit. Takde kematian akibat penyakit cuma kematian akibat seranagn anjing dan musang. Kematian yang dibenarkan sbb ayam teman yang nakal nak keluar reban hehehe. Satu pencapaian yang teman sangat banggakan. Kiraan teman dah 4 kali kawasan sekitar reban teman kena serangan sampar sejakkali terakhir serangan berlaku direban teman. So Alhamdulilah, confirmlah manusia adalah agent utama penyebaran penyakit melalui sentuhan, pakaian dan kasut, kenderaan dan sebagainya.

Nasihat teman, kalau anda ingin menternak ayam dalam skala besar sedikit dari reban biasa, kawallah reban anda dan pastikan penularan penyakit tak berlaku. Takpelah kalau ada yang kata kita kedekut atau poyo sbb tak bagi dia melawat reban. Sbb orang yang berkata tu tak tahu apa yang akan berlakau kalau kita benarkan lawatan dilakukan. Yang penting semua perlaburan kita selamat dan berjaya dijual. Takdelah akhirnya dijadikan baja dengan menanam bangkai ayam dibawah pokok.

So Akhir sekali teman nak ucapkan selamat Meyambut Hari Raya kepada semua pengunjung blog teman. Terima Kasih dan tabik spring teamn ucapkan kerana masih sudi mengunjungi blog teman. Insyallah ..

jaringan penternak ayam kampung..

1 comment:

Unknown said...

teruskan dgn perancangan tuan....
gua sokong dr blakang

Instagram