Pages

Korang perasan tak?

Salam semua, saje sejenak teman nak menulis kejap.. cuma nak utarakan yg korang perasan tak yang reban2 baru yg ada sekarang semuanya dah bertambah maju dan cantik2 belaka.. cuba korang ingat macam mana rupanya reban 10 tahun dahulu? reban tipikal yang biasa korang tgk kat belakang rumah orang kampung.

Kalau dulu reban kalau kita sepak sekali je kompom roboh semuanya.. Kalau dulu orang kita langsung tak pernah guna incubator, malah tak pernah dengar sekalipun. Bekas telur ayam pun kalau kita perasan dibuat dari apa sahaja bahan buangan yang boleh menampung telur, So kita biasalah lah lihat bekas mengeram yang diperbuat daripada kuali buruk, bakul plastik dan sebaginya.

Reban yang ada hanyalah digunakan untuk mengurung ayam atau untuk menempatkan ayam yang hendak mengeram. Pastu kita lihat ayam kampung in biasa akan lepak diatas dahan pokok. Tak de kawalan atau pengurusan mengenai berapa ekor ayam yang tinggal dan kekadang tuan ounya ayam pun tak tau berapa ekor sebenarnya ayam yang diternak.

Namun sekarang kalau kita perasan, kemajuan atau kesedaran kita dan semakin meningkat dan yang paling penting cara pemikiran kita juga turut berubah. Kalau dulu reban ayam cukup hanya apa yang ada tetapi reban skang orang dah pentingkan kebersihan, rupa bentuk dan secara tak langsung menjadi perhiasan dirumah. Teman dah dapat lihat ramai pemilik reban berbangga dengan reban yang mereka ada dan kebanyakkan sangat rapi dan bersih.

Kalau kita lihat rata2 reban milik masyarakat maju, reban mereka sangat cantik dan kemas sehinggakan kalau kita nak melepak dalam reban tersebut, kita tak merasa jijik. So itulah matlamat kita suatu hari nanti. Kemajuan sesuatu negara tak akan bermakna jika pemikiran penduduknya tidak maju. perubahan2 ini sangat diimpikan dan teman sebagai salah seorang yang kerap menulis dalam blog boleh mengambil kesempatan ini untuk memupuk pemikiran yang kearan pemodenan ternakan unggas ini khasnya untuk mereka yang menternak dihalaman rumah.

Satu lagi adalah kesedaran kita tentang keperluan dan aspek penjagaan ternakan kita sama ada untuk sebagai haiwan peliharaan atau untuk tujuan telur dan daging. Cara permakanan, ragam ternakan serta keperluan mereka perlu kita penuhi. Anak2 kita juga boleh belajar menternak ayam dan melatih minda mereka untuk mengkaji tentang ternakan unggas ini. Usaha dan pembelajaran yang mereka lakukan dalam menternak akan melatih pemikiran mereka untuk menjadi pemikir ynag hebat dan apabila besar kelak akan menjadi mereka yang berguna.

Biarkan anak2 kita mendalami ilmu ini dan mengalakkan mereka memerhati setiap tingkah laku. Pendik kata biarkan mereka mengkaji dan aktifkan pemikiran. Kalau mahu result yang lebih baik, libatkan mereka dalam setiap keputusan yang perlu diambil bagi mengalakkan dan merangsang pertumbuhan otak mereka. Insyallah, cara pembelajaran sebegini akan membantu mereka membesar.

Satu lagi, dalam impian teman untuk membena "sentral unggas " di Malaysia, teman mungkin memerlukan bantuan sahabat2 sedia ada ini untuk membekalkan ternakan unggas mereka dan mengujudkan satu hub perniagaan dimana semua transkasi jual beli dapat dilakukan dengan bersistematik serta membolehkan kawalan harga dilakukan. Mungki di lokasi ini, setiap ternakan akan di "display" oleh tuan punya ternakan dan teman hanya mengambil upah jaga selama mana ternakan itu dipamirkan. Anda yang ingin membeli ternakan juga mungkin boleh windowshopping dahulu sebelum membuat sebarang pembelian.

Doa2kan semua ini akan termakbur dan mungkin segala keperluan penternakan seperti perkakasan dan makanan dapat dijual dengan murah tanpa melalui banyak orang tengah. Amin..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram