Pages

turkeys, hujan dan kematian


Masihkah anda ingat 30 ekor ayam belanda yang telah kami beli 2 1/2 bulan lalu.. sekarang semuanya telah besar, gambar atas adalah gambar sekarang yang berat purata setiap ekor adalah lebih kurang 800 gram. apa yg kami perhatikan ayam belanda nie sangat kuat makan berbanding ayam biasa.. mungkin kerana saiznya yang besar dan nafsu yang agak kuat. pada peringkat awal sebulan ayam nie diletakkan didalam brooder dan baru sahaja 3 minggu dilepaskan dalam reban asuhan berlantai tanah. pada mulanya semuanya ok sahaja.. tapi pada satu pagi aku dapati pintu reban mereka terbuka dan semua anak turkeys nie keluar dan bergaul dengan ayam lain. setelah dimasukkan semula pada waktu malam tersebut, anak ayam mula mati sekor demi sekor. Yang menyedihkan anak ayam ini mati dalam masa yang singkat sehingga tak sempat nak dirawat. Masalah yang dikenalpasti adalah kutuhama kepala hitam yang berjangkit pada ayam ini. kemudia kejadian bertambah buruk apabila musin hujan mula turn dan anak ayam nie tak pandai berteduh bila hujan, menyebabkan dorang duduk saja dalam hujan seharian, kesannya demam panas dan lemah antibodi, ubat anti stress dan vitamin diberi terus menerus tapi masalah ini tetap berlaku. dari 30 ekor dicampurkan dengan 20 ekor yang ditetaskan sendiri(hampir sama usia) yang berjumlah 50 ekor sekarang hanya tinggal 28 ekor sahaja.. sedih dan hiba tgk ayam kesayangan bergelimpangan diatas tanah.. kami perlu untuk membuat bumbung bagi mengelakkan hujan tapi kos agak tinggi serta kudrat agak kurang memandangkan sekarang bulan Ramadan. Insyaallah kami akan cuba membina bumbung sementara bagi anak2 ini.

Setelah itu 4 ekor ibu turkeys berat purata 3 kilo mati dalam masa 4 minggu sudah, yg tinggal hanya jantan alpa serta 2 ibu matang sahaja.. kalau nak dikatakan fedup tu dah memang boleh diterima tapi perkara seperti ini perlu dihadapi dengan lebih baik.. kekadang kita tgk reban mereka yang berjaya sangat simple dan tak lawa sangat pun tapi kita terlupa mereka membuat reban melalui pengalaman bertahun, kenapa tinggi sebigini, kenapa ada yang berbumbung ada yang tak, kenapa diasingkan sebigini dan so on so on, kita yang tak tahu ni buat lah reban sedap mata memandang. Tapi tanpa kita sedari rekaan kita salah dan tidak mesra ternakan.

setelah byk bertanya dan merujuk artikal2 di internet dapat disimpulkan bahawa ternakan turkeys ini ada ragam dan syaratnya..antaranya seperti dibawah:

-Turkey(terutama anaknya) dinegara kita tak tahan dengan cuaca extreem seperti musim hujan- so pastikan kawasan berbumbung mencukupi dan kawasan sentiasa kering tanpa lopak air
-Turkeys tak tahan berlapar-perlu sumber makanan teratur dan mencukupi, even lewat beri makan sedikit atau skip bagi makan maka ada lah nanti yang mati.
-Turkeys sangat memerlukan air yang bersih
-Turkeys sangat sensetif dan cepat terkejut
-turkeys sangat alah kepada hama pada ayam(ayam dewasa agak imun dengan hama ini tapi tidak bagi turkeys)
-Turkeys tidak boleh dicampurkan dengan ternakan lain terutama sekali ayam kampung. atau jumlah nisbah ayam melebihi turkey kalau kita campurkan.
-jantan alfa turkeys nie byk yang benggong!! keliru dan suka panjat ibu ayam kampung. sedang sijantan berusah datanglah dia potong line dan memanjat si betina kampung, bayangkan lah berat alfa seberat 7 kilo memijak ibu betina yang tak sampai 2 kilo pun.. pastu dia pijak pulas hentak belakang badan sampai lebih 5 minit.. bila kita sedari berlaku yang tinggal hanya bangkai ibu atau yang hanya tinggal nyawa2 ikan dengan kulit belakang terkopek.
-Turkeys perlu makan dan minum dari bekas makanan yang agak tinggi dari tanah bersesuaian dengan ketinggian badan dan leher yang panjang.
-Turkey sangat suka makan sayuran terutama sayur sawi.
-pergaduhan untuk mendapat gelaran alfa sangat ganaz sehingga mempu melubangkan kepala lawannya.
dibawah adalah link kepada vedio di youtube menunjukan bagaimana turkeys mengawan dan agak mengerikan bagi aku...

http://www.youtube.com/watch?v=Ods3v-97Iiw

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram