Pages

Ciri yang diidamkan untuk sesebuah incubator..

Salam,

Teman nak bercerita pengalaman teman selama menggunakan incubator teman selama ini. Teman boleh dikirakan bertuah sbb hanya sekali sahaja pernah membeli incubator sebelum ini iaitu ketika 2 tahun dahulu. Ketika itu memanglah ramai yang jakun dan tak percaya dengan penggunaan incubator ini. Memang susah nak jumpa incubator saiz mini di rumah penternak kecil atau penternak melayu yang duk ada sekarang.

Selebihnya teman bina sendiri sahaja incubator yang teman guna dan kalau nak dikira dah banyak betul yang telah buat. dalam pengalaman teman membina incubator budget ni, banyak kekurangan yang ada. Pening juga masa mula2 dulu nak setkan yang terbaik untuk sesebuah incubator. Melihat gambar2 incubator moden yang dijual di internet secara meluas diseluruh dunia, teman tertanya2 apakah ciri2 yang membuatkan incubator tersebut berfungsi dengan baik sekali. Apa keistimewaannya sehingga boleh dijual sehingga harga ribuan ringgit.

Setelah banyak kali membuat kajian dan pembacaan teman rumuskan hampir semuanya mempunyai setting yang sama iaitu dengan suhu terbaik tetap pada 37.8C dan kelembapan antara 40-60 peratus, Yang lain adalah ciri kebersihan, pembasmi kuman dan pemusingan secara automatik. Rata2 pengguna incubator yang ada diMalaysia ini belum lagi mahir dalam penggunaan incubator jika kita tolak mereka yang sememangnya dah ada nama dalam pembuatannya. Mungkin pendapat pengguna kita sekarang yang ingin mencuba membuat incubator sendiri yang lebih murah kosnya.

Namun tak kiralah jika anda sendiri yang buat incubator(teman amat galakkan) atau anda menggunakan incubator separa komersial(seperti teman sbb incubator buatan sendiri yang simple tetapi dijual meluas di negara kita) yang ada, kita tahu setting yang ada kadangkala membuatkan kita sedikit hampa dengan keputusan eraman. Bukan salah incubator sahaja sbb kadangkala ianya disebabkan oleh telur itu sendiri dan sikap kita pengguna incubator. Teman yang dah barjaya menetaskan ribuan anak ayam menggunakan incubator ini juga masih tercari2 setting yang terbaik untuk sesebuah incubator. Tetapi apa yang boleh teman rumuskan dan menjadi keutamaan teman membina incubator yang mempunyai ciri seperti ini..

1. suhu yang sangat stabil. suhu tetap pada 37.8 darjah dengan perubahan suhu max dan min yang paling sedikit. Kalau boleh suhu akan tetap pada setting ini dimana ianya hampir sama dengan suhu dibawah perut siibu ayam. Kita paham yang incubator yang digunakan sekarang mempunyi julat suhu yang tinggi dan kadangkala sehingga mencecah 4 darjah, Ini sangat mengganggu proses pengeraman telur.

Sebab itulah teman sangat gembira bila mampu menyediakan sebuat persekitaran incubator teman yang mempunyai perbezaan suhu yang sangat sedikit. Paling kuat pun hanya 2 darjah iaitu menyerupai thermostart yang berharga ratusan ringgit, Yang lebih mengembirakan teman adalah jika mahu teman boleh setkan menjadi perubahan suhu hanya pada 1 darjah.. bermakna kalau kita mahu suhu stabil pada 37.8suhu minima bagi incubator hanya 36.8 sahaja.. sangat baik sehingga menyerupai incubator ribuan ringgit yang ada dipasaran sangat.. Yang bestnya thermometer tersebut masih di harga murah seperti yang biasa kita gunakan... takde bezanya jadi kita menang dari segi harga...

2. Penggunaan barangan pembuatan ioncubator yang mudah dibersihkan dan mudah diselengara.. sebelum ini teman ada masalah dalam menggunakan incuabtor kayu.. dah dicat dengan cat minyak dengan 2 lapis pun teman kekadang terpaksa bersusah payah mencucinya.. bila kita baupun dah tau yang incubator kita tak bersih.. Bila teman terjumpa idea untuk menggunakan incuabtor plastik, barulah teman dapat atasi masalah ini... cukup mudah nak membasuhnya.. malahan satu ketika teman tertinggal sebuah incubator dengan ada telur tembelang didalamnya, telur meletup tetapi mudah sahaja teman mencuci.. Mungkin ada yang berpendapat penggunaan incubator plastik ada kekurangan tetapi apa yang teman perhatikan sekarang yang incubator komesial yang ada rata2 menggunakan plastik sebagai bahan asal pembuatan..

3. Teman sebelum ini teringin sangat nak ada incubator yang boleh berpusing dengan sendiri. Tak banyak enovasi yang dilakukan dikalangan pembuat incubator kita sekarang untuk meng'auto'kan incubator mereka. Penggunaan motor adalah yang paling popular sekarang untuk tujuan ini.

Dengan adanya rekaan teman ini, Insyallah masalah teman akan dapat diatasi.. mudah dan ringkas binaan tanpa motor dan memgurangkan penggunaan elektrik.. elektrik hanya untuk kipas, mentol dan pum sahaja.. Dengan ini segala masalah yang teman ada sekarang tentang duk mengadap telur setiap hari dengan 3 kali sehari dah selesai.. mungkin anda juga boleh mereka mekanisma anda sendiri untuk memusingkan telur.. janji telur tersebut digerakkan sebanyak yang mungkin setiap hari..

Dengan adanya setting ini yang menyerupai setting incubator canggih yang ada sekarang, teman yakin dengan incubator sekarang.. kita boleh buangkan ralat salah setting incubator dalam pengeraman kita.. oleh itu teman hampir berpuas hati dengan incubator teman sekarang.. cuma teman tengah pikirkan bagaimana nak memasarkan incubator ini dengan pasaran yang lebih meluas serta pembinaan bahan yang lebih standart dari yang ada sekarang..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram