Pages

Proses pembinaan Incubator



nie hah gambar aku ngah buat incubator yang ditempah.. nak buat kat dalam bilik or dalam reban hari dah malam.. ruang yg ada pun depan rumah je.. dekat 11 order dalam masa seminggu nie.. Alhamdulilah.. leh beli induk ayam sikit lagi.. pastu leh belanja org umah pi shopping.. mungkin org dah dapat bonus kot..
bila dah ada order besar serentak nie mulalah bekerja dari pagi sampai ke pagi balik hehehe.. kita ada reban yg nak dijaga.. pastu ada org umah yg nak kena amik n hantar, pastu barulah ada masa nak buat benda nie.. nampak macam senang je nak buat tapi percayalah kalau org macam aku nie yg takde kemahiran bertukang nie.. nak dapat kan rebtak pertama tu memang susah.. so kepada yg dah beli incubator aku tu aku mintak maaf kalau kotak yg duk ada tu tak macam yg jual kat kedai.. kalau dulu semuanya manua dari membuat lubang sampai ke potong kayu.. tapi Alhamdulilah.. dan ada 2-3 mesin yg meyingkatkan masa dan mengurangkan peluh. kalau dulu dari proses potong ,cat sehingga ke testing amik masa sehari suntuk.. tapi sekarang dalam masa 7 jam leh siap.. kalau korang tak percaya try buat.. nak buat kotak satu hal, nak cat satu hal, pastu nak buat wayering.. dah siap nak testpulak.. test paling baik dalam masa 24 jam..
Tapi niat aku sebenarnya bukan nak menjadi pengeluar incubator nie.. kalau ke sini niat aku tentu aku dah tempah kotak nie dah buat secantik mungkin.. sbb tu aku tak letak harga sama taraf ngan otai2 incubator kat luar.. dorang tu dah tahap power gaban dah,, siap leh pusing sendiri lagik.. aku masih ngan manual n paling basic.. sebab aku buat adalah untuk kegunaan sendiri sebenarnya.. tapi tuhan dah tunjuk tambahan sumber rezeki aku dengan menjual benda nie.. aku teruskan lah.. harap2 takde yg terasa hati..
kotak yg dihasilkan pula mesti menebat haba dengan baik.. ruang bukaan pengudaraan tak leh luas.. jarak telur ngan mentol perlu sesuai... tray mesti berlubang untuk benarkan air teruap mengelilingi incubator, kedudukan senser termostart mesti sama level ngan telur dan banyak lagi.. dah dapat semua formula nie aku pun buat laa.. tapi bagi yg tak mampu nak beli takpe.. aku sanggup ajarkan.. call aku n datang rumah masa aku ada rumah .. pastu bawak segala barang keperlua seperti yg aku postkan sebelum nie.. aku ajar cara nak buat.. dari mula sampai ke sudah.. free je.. anda dapat jimatkan belanja.. tapi aku nak ingatkan aku takkan pegang hammer or paku heheh.. korang tukang sendiri.. kalau senget, sengetlah incubator.. tapi yg penting korang belajar cara betul nak buatnya.. hati pun puas sbb hasil tangan sendiri.. pas dah siap aku nak tanya pulak.. "agak2 pas segala usaha yg hang buat nie.. hang rase mahal ke aku jual RM 2 ratus lebih " hehehehe...

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram