31 March 2010

Menjawab soalan benih dalam telur,

Salam ,

Menjawab soalan mengenai bagaimana nak meningkatkan kadar peratusan benih dalam telur anda, soalan dari Nadiah Banting (salah sorang pembeli incubator teman di banting)..

Sebenarnya telur yang berbenih adalah hasil dari persenyawaan antara induk jantan dan betina yang berjaya dilakukan. Sijantan akan melakukan godaan kepada sibetina dalam usaha untuk mendapat "kebenaran" untuk memanjat betina sebelum memasukkan benih jantannya. Dari kefahaman ini anda boleh mengetahui sekiranya telur yang dikeluarkan tiada berbenih, proses yang disebutkan tadi tak pernah berlaku.

Si ibu akan bertelur walaupun tiada aktiviti memanjat yang teman katakan tadi. Ini kerana didalam perut siibu tadi dah tersedia jaringan atau sususan tergantung telur belum matang. Gantungan atau stock ini gambarannya boleh teman katakan seperti buah anggur dimana kecil dibahagian atas dan besar dibahagian bawah. Apabila sampai sahaja masanya, sibetina akan mengelurkan telur berterusan sama ada setiap hari atau selang sehari mengikut jumlah telur yang sedia matang dalam perutnya. Oleh itu sekiranya tiada kehadiran sijantan, ibu tetap mengenlurkan telur bila sampai masanya.

Disinilah masalahnya terjadi bila siibu enggan membenarkan sijantan memanjat atau tiada peluang untuk melakukannya. Teman boleh mengumpamakan sistem ibunya seperti seorang wanita yang mempunyai kitaran haidnya dimana apabila tiba masanya telur tidak disenyawakan,ianya akan dikeluarkan dari tubuh wanita. Jika disenyawakan maka wanita tersebut akan mengandungkan anak dalam rahim. bagi ayam pula apabila sampai masanya ibu ayam akan melakukan perkara yang sama, bezanya proses membesarkan anak dilakukan diluar badan ayam tersebut iaitu didalam telur ayam. proses mengeram diperlukan untuk memebekalkan telur dengan haba perlu yg biasanya diperlukan untuk menetaskan seekor anak ayam. Cara mengeram inilah yang cuba ditiru oleh sesebuah incubator bagi mengatur masa penetasan yang lebih baik dan serentak berbanding cara tradisional.

Seekor ibu ayam yang sedang galak bertelur mampu menampung benih jantan dari sekali panjat selama 5-7 kali bertelur. Ini bermakna sekiranya telur yang dihasilkan langsung tiada benih, sistem reban anda gagal intuk mengwujudkan persekitaran sesuai untuk proses mengawan berlaku.

Cara untuk meningkatkan peratus benih dalam telur adalah seperti berikut:

1. pastikan bilangan jantan sesuai dengan sibetina. Jumlah kesesuaian ini bergantung kepada set up reban anda dan kekuatan induk jantan anda.

2. pastikan sijantan mampu mencapai sibetina dimana sijantan mempunyai peluang untuk memanjat sibetina walaupun sibetina tidak mahu.

3. Sebetina yang sedang galak mengeram perlu diasingkan kerana sekiranya dicampurkan dengan betina lain, betina lain takut untuk melakukan aktiviti harian kerana biasanya sibetina giler mengeram tadi lebih garang dan mempertahankan kawasannya.

4. Sijantan perlu dikengkang untuk bersabung atau berebut betina kerana proses mengaan mudah terganggu sekiranya serangan atau perebutan berlaku. Kadangkala kita perhatikan tugasan ini iaitu memasukkan benih jantan gagal dimasukkan ke vent betina kerana terganggu dari kedudukannya semasa mengawan.

5. kawasan yang dikhaskan untuk aktiviti mengawan perlulah kecil atau tidak terlalu besar bagi memudahkan sijantan mengapai sebetina. Keluasan yang besar menyebabkan sibetina boleh memilih untuk melarikan diri dari mengawan.

6. Pastikan sijantan anda memepunyai sperma yang baik untuk menjadi jantan pilihan. Cara paling mudah untuk anda mengetahuinya tanpa membawa sampel benih ke lab atau makmal, anda menandakan dan membuat rekod jumlah anak ayam yang berjaya ditetaskan hasil dari baka ini. Sekiranya peratusannya sangat kurang dan tidak berjaya, anda perlu mengantikkanya dengan induk yang lain. Untuk melakukan tugasan seperti ini, anda perlu mencipta sistem anda sendiri mengikut kesesuaian reban anda.

7. anda perlu menjaga pemakanan induk dan memberi makan mengikut masa biasa yang telah anda tentukan. Makanan yang diberikan seharusnya cukup dari segi nutrisi iaitu kandungan protien dan sebagainya bagi memberi tenaga dan baka yang baik.

8. elakkan menggunakan ubat pengalak atau penggalak telur untuk ayam kampung kerana sistem tercirit telur akan berlaku. Perkara ini teman cerita dari segi pengalaman dengan menggunakan ubat penggalak. Simtomnya, sibetina tidak tahu yang badannya telah mengelurkan telur kerana gangguan ubat dan menyebabkan terlepas atau terkeluar telur merata2 seperti tercirit. Si ibu juga enggan mengawan kerana badanya menentang proses tersebut kerana tidak berada dalam keadaan gairah.

9. Pastikan tiada gangguan luar semasa ayam berada dalam reban pengeluaran telur seperti gangguan ayam jantan lain atau pemangsa.

10.Menambah makanan berunsur kalsium semasa ayam galak bertelur untuk menambah unsur kalsium pada induk. Kekurangan kalsium dalam diet makanan ayam setiap hari akan mendatangkan penyakit kulit telur nipis atau sindrom tiada kulit di telur.

Seeloknya ayam ditempatkan dalam sebuah reban dimana ayam akan dicampurkan antara seekor jantan dan beberapa ekor betina. Jumlah betina seharusnya bersesuaian dengan kemampuan jantan tersebut, banyak pendapat tentang jumlah betina yang harus dimasukkan bagi seekor jantan. Bagi teman, teman masukkan 10 ekor betina dengan syarat apabila ada sahaja sibetina yang galak mengeram(tandanya telurnya telah habis dikeluarkan) teman akan pindahkan kereban pemulihan eram. dari sini jumlah betina akan berkurangan dalam masa tertentu dan induk yang dirawat tadi akan dimasukkan semula apabila telah pulih. Dengan cara ini kita dapat memaksimumkan kesesakkan dalam reban. kalau kita hanya meletakkan sejumlah 5 ekor betina, untuk menyiapkan reban bagi 500 betina, anda perlu membina sejumlah 100 biji reban berasingan. bagi teman ianya kurang sesuai dengan kos yang terpaksa dikeluarkan. Tambahan lagi anda terpaksa membeli induk jantan 2 kali ganda dari sistem yang teman buat.

Sebolehnya sebetina tadi yang telah dirawat dimasukkan semula kereban asalnya bagi memudahkan proses menyesuaikan diri selepas diasingkan. Sekiranya berlaku pergaduhan atau sabungan antara induk betina, anda tidak perlu bimbang kerana iaiya tidak terlalu serius. Tujuan sabungan ini hanyalah untuk menentukan hariaki induk betina didalam reban tersebut dan ianya hanya bersifat sementara.

Sekian sahaja untuk post kali ini: harapan teman anda mendapat sedikit manfaat dari post teman kali ini. Jika ada pandangan lain yang ingin dikongsikan, sila komen post teman.. adios..

Kenapa teman guna A Shape Flock?

Salam ,

Banyak pertanyaan yang teman terima sebelum ini mengenai setting reban yang teman duk pakai sekarang. Ciri2 dan rekabentuknya sangat asing sekali diMalaysia yang kebanyakkanya cukup selesa dengan reban cara atap sisir pisang. Macam tak lojik sahaja bila tgk bentuk yang asing bagi semua penternak yang ada. Berikutan adalah sbb mengapa teman mengimport teknologi atau meniru rupa bentuk reban ini dari luar negara..

1. reban yang teman ada sekarang menunjukkan peratusan telur yang berbenih antara 60-70% sahaja. Oleh itu satu makanisma baru yang boleh meningkatkan kadar benih perlu dibuat. Dengan kajian dan pembacaan yang teman buat selama 6 bulan, akhirnya cara ini yang teman jumpa untuk tujuan tersebut.

2. cara yang dimaksudkan adalah untuk mengurung induk ini dalam kawasan yang terhad keluasannya dan menwal aktiviti induk dengan melakuakan tugasan yang sepatutnya.

3. Teman baru memahami sekiranya anda mengawal sekitar satu kawasan yang besar sekalipun untuk membendung aktiviti induk, peratusan benih dari telur yang dihasilkan tetap kurang.

4. Ibu ayam yang kerap berjalan dan melakukan aktiviti sosial mempunyai kadar jumlah telur yang lebih kurang dari yang dikurung.

5. gejala gila mengeram sehingga menyebabkan 3-4 ekor ibu berebut bekas telyr tetap berlaku walaupun jumlah bekas yang disediakan ditambah.

6. Sukar nak membendung perkelahian antara induk apabila kita meletakan sejumlah induk dlam kawasan yang besar.

7. sibetina atau induk betina lebih cenderung untuk mengikuti sijantan Alpa dan memilih untuk tidak menerima jantan lain walaupun ada jantan yang lain ada. Ini kerana kehadiran sejantan alpa menyebabkan betina tetap mengharapkan sijantan tersebut kerana pemilihan senulajadi. Sijantan tu pula sudah ada kawanan betina yang dijaganya. Maka dek kerana menunggu sijantan alfa tadi, telur yg dihasilkan langsung tak berbenih,

8. Wang yang teman ada tak emncukupi untuk membina 50 flock kecil untuk kesemua ternakan yang teman ada. Oleh itu teman perlu mencari reban low cost tapi memedai untuk digunakan oleh ayam.

9. Kawasan dan masa teman agak terhad untuk membina 50 reban bersaiz kecil dengan konsep atap sisir pisang yang biasa.

10. reban yang teman bina memudahkan teman memungut telur dari luar tanpa menganggu ayam yang berada dalam reban.

Teman akan sambung selepas ini denagn keteperincian mengenai pembinaan nya dan kos yang terlibat...

Mengapa marah sgt telur tidak berbenih?

Salam,

Saja kali ini teman nak bercerita mengenai cara kita sebagai penternak kecil menghadapi maslah telur tak berbenih. Rugutan demi rungutan teman terima apabila kita memasukkan telur dalam incubator dan telur tersebut tidak berbenih apabila kita candling pada hari ke 5-7 (hari ini terpulang kepada anda). Sebenarnya bagi teman tiada yg rugi dipihak kita sekiranya anda mempunyai masalah sebegini kerana:

anda sebenarnya diberi wang tunai segera dimana sekiranya anda dapati sejumlah telur yang ada eramkan tidak berbenih. Anda boleh menjualnya kepada mereka yang mengemari telur ayam kampung asli sebagai jamu kuat atau makanan tambahan yang melazatkan waktu pagi. Jumlah kelestrol yang rendah dan khasiat lain yang mampu menjadi makjun kepada mereka yang memahaminya. Ataupun anda boleh menjualnya kepada pegamal ilmu perubatan tradisional yang ketandusan telur ayam kampung asli ini.

Seperti teman, dikawasan teman ini ramai yang mencari telur ayam kampung asli untuk mengubati penyakit asma dan lelah anak mereka disamping menambah tenaga bagi mereka yang bekerja keras dikampung. Letas sahaja harga RM 0.60 sebiji Insyallah semua telur yang anda bawa akan habis bagai goreng pisang panas. Bukan senang nak dapat telu rayam kampung ini. Cuma anda jgn jualnya untuk tujuan pengeraman kepada pengguna incubator yang lain kerana anda sendiri telah tahu keadaan telur tersebut.

Sekiranya anda mengeluarkan telur itu secepat mungkin, iaitu kurang dari seminggu, telur terbabit akan berada dalam keadaan baik dimana tiada kejadian telur kuning dalam telur pecah dan menjadi gelap. Telur kuning yang tiada benih akan pecah atau berubah bentuk sekiranya kita turus menerus mendedahkanya dalam keadaan kepanasan incubator. Sekiranya kita mahu menjual telur ini selepas berada lebih seminggu dalam incubator ada kemungkinan kualiti telur tersebut telah terjejas.

Dalam reban anda, teman yakin sejumlah hampir 30% (bagi reban yg betul2 menjaga kualiti induk) telur yang dikeluarkan oleh induk tidak akan berbenih. Fakta ini teman perolehi dari catitan dan kajian teman sebelum ini selama setahun terhadap induk yang telah teman ternak sebelum ini. Dengan jumlah 30% telur tidak berbenih, teman yakin jika anda menjualnya selepas mengeluarkannya dari incubator, anda mampu menjana pendapatan tambahan untuk perniagaan anda.

Teman perhatikan, segelintir pengguna incubator lebih gemar membiar telur tidak berbenih ini dalam incubator kerana mengahapkan keajaiban akan berlaku terhadap telur tersebut. Ada juga yang malas nak melakukan aktiviti candling telur pada masa yang ditetapkan dan membuang sahaja telur tersebut pada tempoh tamat eram sesebuah bacth telur tersebut. Tidakah tindakan tersebut merugikan anda?

Sebagai contoh sekiranya anda mampu mengeluarkan 300 biji telur sebulan dan anda menjual 30% telur sebagai telur tak berbenih, anda mampu menjana pendapatan hampir RM 54 ringgit tanpa kos. Jadilah dari anda membiarkan ianya terbuang sebegitu sepanjang bulan.

Anda juga boleh membuat satu sistem dimana setiap ibu ayam yang pertama kali mengelurkan telur didalam reban anda diasingkan dari ibu lain. Telur ini akan dijual terus kepada pembeli telur. harga yang anda boleh kenakan bergantung kepada harga telur ditempat anda. Ada yang mencecah Rm 1 sebiji dan ada yang hanya sekitar RM 0.60 sahaja.

Oleh itu, pastikan telur yang benar berkualiti dan berbenih sahaja yang simasukkan kedalam incubator anda nanti. Telur yang berkualiti dan berbenih dari baka yang telah dijamin kekuatannya menjamin kejayaan anda membesarkan benih baru yang ditetaskan dalam incubator anda.
Sekian..

Pengenalan baru produk Incubator..

Salam ,

Setelah dibincangkan dengan pihak ketiga,pendapat sahabat karip perternakan teman dan setelah meminta nasihat dari pakar ekonomi teman, kami di Citypull telah sebulat suara untuk menukar pakej jualan murah kami kepada pakej jualan incubator yang lebih lengkap dan meyeluruh. Ini berikutan beberapa sebab yang telah kami lalui sepanjang menjual lebih 250 biji incubator sebelum ini. Antara hujah kami untuk menukar pakej adalah seperti berikut:

1.Kebanyakan orang kita tidak paham mengenai tujuan dan harga yang diberikan untuk mengalakkan penggunaan incubator dan menghilangkan rasa was2 terhadap kebolehbiakan ayam kampung asli.

2. kegagalan pengguna menyerap tunjuk ajar dan pengetahuan yang diberikan dek kerana kengkangan masa dan fizikal.

3. Jumlah aduan yang diterima akibat telur tak menetas yang disebabkan kegagalan pengguna mengikuti syarat tetap dalam menggunakan incubator.

4. Tidak paham mengenai penggunaan 2 alatan untuk menghasilan benih baru iaitu incubator dan hacther.

5. kerenah dan pelbagai ragam pengguna yang kurang paham mengenai kekuatan & kekurangan penggunaan incubator.

6. mengelakkan pengguna baru salah paham cara menggunakan incubator.

7. mengurangkan tekanan kepada pengeluar terhadap masalah dalaman serta masalah pengurusan masa.

8. meningkatkan mutu penggunaan incubator dan meningkatan faktor penetasan telur anda dalam incubator keluaran Citypull

9. Memastikan anda lebih puas hati dengan khidmat yang diberikan.

10. memudahkan anda sebagai pengguna beru untuk terus menggunakan incubator tanpa gedget atau peralatan yang rumit.

Oleh itu kami bersetuju sebulat suara untuk hanya mengeluarkan 2 Combo iaitu seperti dibawah:

Combo Large (besar)

Harga : RM 380.00 (Harga Tetap)
kandungan pakej :

1- 1 set incubator yg telah di set untuk saiz 160 biji
2- 1 set hacther untuk tujuan penetas (termasuk thermostart)yg telah disetkan
3- 1 set alat untuk candling (teropong telur)
4- 1 set buku panduan serta tambahan satu naskah buku panduan menternak ayam kampung keluaran citypullagro.


Combo Small (kecil)

Harga : RM 300.00 (Harga Tetap)
kandungan pakej :

1- 1 set incubator yg telah di set untuk saiz 60 biji
2- 1 set hacther untuk tujuan penetas (termasuk thermostart)yg telah disetkan
3- 1 set alat untuk candling (teropong telur)
4- 1 set buku panduan serta tambahan satu naskah buku panduan menternak ayam kampung keluaran citypullagro.


Dengan ini semua tempahan sebelum dan selepas teman pulang dari Jogja telah terbatal dengan sendirinya bagi tujuan pertimbangan semula. Sekiranya anda berminat untuk melakukan tempahan, anda perlu menghantar SMS kepada teman butiran seperti berikut:

Nama:
No HP:
Lokasi Am anda:

Teman akan menhubungi anda semula untuk menyatakan jumlah stock dan tarikh penyerahan incubator yang anda tempah: Deposit RM 100 perlu dimasukkan kedalam akaun teman untuk pengesahan tempahan. Bayaran penuh perlu dilakukan semasa anda mengambil Incubator atau ketika teman menghantar kepada anda. (penghantaran sekitar selangor dan kuala lumpur sahaja)

* deposit hanya untuk memudahkan teman mengurus tempahan dan mengelakkan tercicir nama penempah.

Teman tidak akan melayan sebarang permintaan selain apa yang teman nyatakan diatas seperti mahu membayar kesemuanya semasa mengambil atau menempah incubator sahaja tanpa penetas.

kajian teman menunjukkan anda gagal untuk mengsetkan incubator kepada hacther sekiranya anda membeli hanya sebuah incubator sebelum ini. Tindakan ini hanya akan menambah masalah dipenhujung hari. Insyallah dengan combo yang anda beli, anda akan menjimatkan lagi kos berikutan jumlah telur yang diteteskan akan semakin bertambah.

Untuk pertanyaan sila hubungi teman ditalian 012-3332273

Incubator akan siap dalam tempoh 2 minggu dari tarikh anda memasukkan deposit. Atau semasa teman menghubungi anda untuk memberitahu incubator anda sudah siap. Paling awal adalah 3 hari dari tempoh anda membuat bayaran deposit. Sebarang walk in atau pembelian tanpa pesanan dengan datang terus ke rumah teman tidak akan dilayan bagi menjamin hak sama rata bagi mereka yang telah menempah.

Sekian

* gambar set combo akan teman masukkan nanti.
* Citypull agro sedang menaiktaraf sistem dan mutu perkhidmatan agar tiada lagi rungutan dari anda. Anda senang kami bahagia. Harga yang tertera hampir sama dengan harga sebelum ini hanya anda perlu membeli set sahaja.

Pengenalan baru produk Incubator..

ulasan ..

Salam ,

untuk post teman sebelum ini, bagi gambar dalam post teratas sekali adalah gambar mengenai cara anda untuk meningkatkan kadar kelembapan dalam incubator anda apabila mencapai masa untuk menetas iaitu pad 3 hari terakhir. Cara ini adalah untuk memastikan telur yang sudah siap dieramkan mendapat kelembapan yang berpatutan untuk memudahkan anak ayam menebuk lubang dan bernafas kali pertama didalam incubator. Namun perlu diingatkan bahawa penambahan bekas air ini hanya perlu dilakukan pada saat 3 hari sebelum menetesnya telur dan perlu dikeluarkan semula bagi mengelakkan kesan kepada telur lain yg sedang dieramkan.

Gambar seterusnya adalah setting dan rekabentuk reban yang teman ceritakan sebelum ini. rekaan reban A shape memudahkan dan merendahkan kos pembinaan reban anda. Anda juga boleh menjimatkan masa anda untuk membina reban untuk flock kecil berikutan cara pembinaanya yang mengurangkan kos dan masa. Bekas telur adalah dari tong platik yang dibelah dua dan diletakkan bingkai supaya mudah anda untuk mengelurkan dan mencucinya bila perlu. Telur dikutip dari jendela belakang melalui tingkap khas ynag membenarkan anda mengutip telur tanpa perlu masuk kedalam reban. Ini boleh mengurangkan stress. Dan juga, anda boleh mengeluarkan ibu ayam "giler mengeram" dari bekas telur yang disediakan dari tingkap ini dan seterusnya dirawat dalam reban berpantang. Reban berpantang perlu direka khas supaya perudaraan udara berada ditahap maksimum dan ayam dapat merehatkan diri dari aktiviti pengeraman.


Bagi gambar seterusnya ada MAjlis perkhawinan bagi adik ipar teman( yg baju merah) dan gambar seterusnya adalah Majlis perkhawinan adik lelaki teman di Indonesia. Ini bagi menjaap tuduhan yang teman melarikan diri kerana tidak bertanggungjawab terhadapat tugasan teman. 2 majlis inilah yang memerlukan teman mengfokus sepenuhnya dan meninggalkan perniagaan sekejap. Oleh itu harapan teman supaya semua persoalan terungai dengan sendirinya dengan gambar yang disiarkan.

ulasan ..

30 March 2010

part 2






salam,

gambar dulu.. ceritanya nanti

29 March 2010

Gambar2 album terbaru










Salam ,

Jgn gelojoh guna Incubator

Salam,
Teman nak pesan sikit mengenai incubator ni. ramai yang beraggapan incubaotr merupakan satu kotak ajaib yang boleh menyelesaikan atau paling tidak menetaskan semua telur yang dimasukkan. So bagi mereka yang mula menggunakannya, terasa sangat teruja dan menantikan kehadiran anak ayam yang bakal ditetaskan. Tanpa anda sedari, untuk menggunakan sabuah incubator adalah cabaran ianya sendiri. Sejauh manapun kecanggihan incubator tersebut, tiada jaminan tentang kejayaan yang akan anda terima nanti.

Yang penting anda perlu mendalami dahulu keperluan serta setting yang perlu bagi sesebuah telur, Untuk pengguna incubator teman, ramai yang tak mendengar atau mengikuti nasihat yang teman berikan. Ini adalah contoh kesalahan yang dilakuakan:

1. mengubah setting yang telah dibuat kerana keliru dengan kenyataan yang suhu eraman adalah pada 37.5. Maka dengan mengurunkan suhu segeitu agar memenuhi suhu yang dikehendaki. Incubator keluaran Citypull menggunakan thermometer jenis Rainbow yang mempunyai julat sebanyak 4 darjah. Ianya tak serupa dengan ceam yang mempunyai julat 2 darjah sahaja. Ini bermakna suhu max perlu berada di 39.5 dan minimum pada 36.5 dengan menaplikasikan perbezaaan julat suhu tersebut.

2. gagal nak candling telur pada hari sebelum masuk dan hari ke 5-7. Kesibukan atau rase tak perlu memebuatkan pengguna malas nak candling. So anda tak tahu berapa bijikah telur yang ada dalam incubator itu mempunyai benih.. Kadang kala telur yang dah retak atau rosak dimasukkan juga kerana pada penglihatan kasar telur tersebut berada dalam keadaan baik. Selepas itu tanpa disedari hampir separuh dari telur yang dimasukkan tiada benih dan kurang bermutu. bila tiba masa menetas, yang keluar hanya sedikt sahaja anak ayam dan mula ragu untuk menggunkan incubato kerana tak yakin denagn settingnya.

3. Gagal nak memusingkan telur. Dek kerana terdegar atau terbaca ada mereka yang berjaya menetaskan telur tanpa memusingkan telur, maka tuan punya atau pengguna incubator selalu mengabaikan tugasan ini. Sedarkan anda semua tindakan anda tidak mengerakan telur mampu membunuh emberio tersebut, ini kerana tiada rangsangan dari pergerakan ini untuk membantu telur. Alasan lain adalah keseimbangan suhu untuk seluruh permukaan telur dimana telur statik atau yang tidak digerakan hanya mendapat suhu yang sepatutnya dipermukaan atas sahaja. Kalau tak penting aktiviti ini, kenapa semua pengguna incubaotr didunia membincangkanya dan melakukanya dengan jadual yang kerap. sedarkah anda dengan tindakan anda tersebut akan mengagalkan usaha anda sendiri. Jikalau tiada kemampuan untuk membeli incubator auto sepenuhnya dan anda juga tiada cukup masa melakukan aktiviti ini, ini bermakna anda belum bersedia untuk menggunakan incubator. ada baiknya anda menyerahkan tugasan mengeram ini kepada ibu ayam yang setia melakukan tugasannya.

4. gagal membersihan incubator. Ini terjadi kepada mereka yang menggunakan incubator yang kerap. selepas setiap kali ada anak ayam menetas, anda perlu membersihan incubator bagi mengelakkan perkembangan dan pembiakan bakteria didalamnya.

terdapat beberapa cara lagi untuk memastikan lebih banyak anak ayam yang dapat ditetaskan menggunakan incubator. Antaranya adalah menambah bekas air didalam incubator bagi meningkatkan peratusan kelambapan kepada 75-85 pada 3 hari terakhir sebelum telur menetas. ini bagi meningkatkan keupayaan incubator menjadi penetas sekaligus. namun perlu diingatkan yang bekas ini perlu dikeluarkan sebaik sahaja telur penghabisan siap ditetaskan. Tindakan meletakkan terus bekas air tambahan ini akan merosakkan telur lain yang sedang dalam proses pengeraman dimana hanya memerlukan kelembapan sekitar 60% sahaja. Banyak lagi yang perlu didalami sebelum anda boleh memaksimakan incubator. Jgn terlalu fokus tentang hasil kelauran anak ayam sehingga luap setting dan aktiviti yang diperluakn dalam sesebuah incubator.

Jgn sesekali beranggapan segala kegagalan adalah berpunca dari incubator itu tersebut tanpa memeriksa semua yang perlu. Bagi teman 90% kegagalan sesebuah incubator adalah datang dari pengguna itu sendiri. Anda juga perlu pastikan yang anda menjaga kebersihan telur. Jgn sesekali membersihkanya dengan air atau mengelap dengan kain basah. Ini pernah terjadi kepada pengguna incubator teman. Bermatian tak mengaku tetapi teman tahu ianya berlaku dengan melihat kebersiahn dan keputihan telur yang dieramkan.. sangat bersih sehingga meragukan teman. Mana mungkin telur yang dikutip direban sebersih tu.

Jgn pula anda cepat marah dengan kegagalan 2-3 kali anda sehingga menunding kepada pembuat incubator. kadang kala teman nak angin juga bila dapat tahu yang pembeli mengubah setting atau tak melakukan apa yang teman ajarkan. Mudah sahaja menyalahkan orang lain. Kadangkala kepahaman lama yang difahami pungguna sukar nak ditukar kepada ajaran teman yg diterangkan. masih berkeran nak menggunkan teknik yang diyakini berkesan, namun bila gagal mula mengamuk tak tentu hala. Hanya sabar yang tinggal untuk teman jadikan bekalan.

Insyallah teman telah mengeluarkan banyak dari incubator yang teman buat. Hampir 5 ribu semuanya sejak teman menggunakanya. pada mulanya pelbagai masalah ditemui sehingga benar2 paham. Dari situ teman mula menyebarkanya. Insyalah kalau telur yang anda ada berkualiti dan berbenih, menggunakan incubator teman mengikut cara yg teman ajar, Insyallah anda akan berjaya. kalau tak percaya . tanyalah sahaja keapda mereka yang telah membeli anak ayam yang teman keluarkan. Semuanya dari incubator platik teman.

Mungkin selepas ini teman nak memikirkan cara terbaik mendidik orang menggunkan incubator denagn cara yang lebih baik. Mungkin denagn menggunakna vedio yang lebih mudah difahami berbanding teknik lisan sekarang. Ataupun selepas ini teman menjual incubator dengan pakej dimana anda membeli incubator bersama sebuah lain incubator yang bernama hacther. Anda hanya perlu pindahkan dari incubator kepada hacther pada 4 hari terakhir. Dan kemudian teman akan membekalkan sekali telur yang berbenih dari reban teman sendiri untuk membunktikan keberkesanan incubator tersebut. Denagn cara ini anda dapat mengurangkan risiko permasalahan dalam menggunakan incubator. semuanya telah lengkap dan sempurna.

Dan sekali lagi teman memohon maaf sekiranya teman tak mampu untuk melayan anda semua mengikut kehandak yang anda mampu. Untuk berkhidmat sebegini dengan menjadi pemberi pandu kepada anda, teman kadangkala hanya termampu melakukan apa yang termampu. Sedih juga bila terkene herdikan atau sindirin yang boleh melemahkan semangat. Kadangkala tertanya pula adalah perlu untuk teman malakukan semua kerja seperti mengembangkan ilmu sebegini dan meluangkan masa mengajar kepada pelawat yang datang kereban teman. Adakah teman harus mengikuti jejak segelintir penternak yang mengamalkan dasar tutup reban dan mengfokus sepenuhnya kepada perniagaan yang dilakukan. Hanya bila masanya tiba untuk menjual ternakan, barulah mereka menunjuk muka menjual yang ada.

Untuk mereka yang setia menyokong teman sebelum ini, teman mengucapkan ribuan terima kasih kepada anda. Buat rakan2 sepejuangan yang sama2 memulakan empayar perncapakan iagaan .. teman ucapankan selamat maju jaya.Aminnn.. adios..

28 March 2010

Susah ke nak setup Reban ternakan ayam asli nie?

Salam ,

Apakhabar kepada pelawat blog teman,kesetian anda amat teman hargai. Sesungguhnya apa yang terjadi didalam blog ini adalah dari anda sendiri yang memilih untuk terus setia bersama kami. Tiada apa yang istimewa pada blog ini dan teman melaikan kesudian untuk berkongsi pengalaman dan sedikit tunjuk ajar kepada anda semua.

Dari segi memulakan penternakan ayam kampung asli, teman yakin atau selalunya tersedar yang reban teman tiada tandingnya dari segi pembinaan serta setting berbanding pandatang baru yang ada. Kalau dilihat kepada mereka yang baru menceburi dengan wang modal yang baru dan masih segar, serta pengetahuan yang digarap dari pembacaan serta pengalaman penternak terdahulu, idea baru yang terbaik serta sumber ilmu yang tidak terhad, teman mengekui yang teman berada jauh di belakang.

Sebagi contoh, untuk reban bentuk A yang teman mula perkenalkan dinegara kita..(mungkin sebelum ini ada ramai yang dah mula guna). Teman menjadi bahan uji untuk meterial serta keberkesanan manakala reban terbaru atau reban uyang anda reka semestinya lebih baik, kemas dan bermutu dari teman. Reban yang ada sekarang bpleh dikategorikan sebagai pelopor pertama untuk rujukan anda semua.

Namun bagi teman, ianya sangat membanggakan untuk dapat berbakti sedikit sebanyak kepada masyarakat penternak kita. Untuk yang nak menternak ayam sama ada untuk ayam kampung asli atau kacuk, anda hanya perlu memastikan semua keperluan bagi seekor ayam perlu dipenuhi. ini bermakna sekiranya anda mula menternak ayam kampung dari kecil, anak ayam perlu untuk dijaga dari semua peringkat usianya. Ini bermakna anda perlu memahami semua peringkat pembesaran bagi seekor anak ayam.

Untuk menternak ayam kampung asli khasnya, kita perlu menternak ayam ini sehingga mencapai usia matang iaitu antara usia 5 bulan sehingga 6 bulan. Ini bermakna anda perlu melalui semua peringkat pembesaran ini untuk mula menjualnya sebagai daging. jika anda gagal memahami keperluannya, maka masalah anak ayam mati diusai muda akan anda alami. Ini berbeza dari penternakan ayam kampung kacuk kerana kita hanya menternak ayam ini sehingga usia mencapai berat jualan. Usia ternakan ketika dijual adalah subjektif kerana terdapat perbezaan umur sembelih mengikut permintaan berat ayam tersebut terhadap pasaran. Ada ayam kacuk yang disembelih diusia seawal 45 hari dan ada yang disembelih pada usia 90 hari. Maka settingnya juga agak berbeza.

Untuk ayam kampung, ada sedikit kekeliruan atau dilema bagaimana anda mahu membina reban untuk ayam ini. Ada pelbagai kaedah yang diguna pakai dan teman sendiri tak tahu yang mana terbaik untuk masa kini. Rujukan serta kajian lebih mendalam perlu dilakukan untuk memastikan ternakan ini mampu untuk dikomersialkan selepas ini.

Antara rekaan yang banyak digunakan sekarang adalah seperti berikut:

Untuk reban asuhan anak ayam untuk dijual sebagai daging:

1. rekaan yang menyerupai reban asal orang kampung iaitu satu reban kecil yang menempatkan anak ayam sebelum anak ayam ini dilepaskan bebas bersama ayam induk yang lain. Anak ayam dipisahkan dari ibunya apabila dah cukup bula dan ditempatkan didalam reban khas terasing dari ayam lain yang cukup dewasa. Ayam diternak sehingga hampir dewasa sebelum iainya dilepaskan.

2. rekaan separa bersistem dimana ayam yang baru dikeluarkan ditempatkan dalam brooder ciptaan sendiri.Kemudian ayam ditempatkan dalam reban sederhana besar dengan lantai atai iaitu jauh dari tanah. Kemudian ayam akan ditempatkan didalam reban yang berbumbung sepenuhnya sehingga ayam menjadi matang. Ayam dilepaskan pada aktu petang untuk bebas merayau disekeliling reban.

3. Rekaan bersistem dimana ayam ditempatkan dalam bangsal besar yang dikawal sepenuhnya keadaanya. Reban bangsal besar ini akan dibahagikan kepada bahagian untuk memenuhi keperluan anak ayam tersebut sehingga ayam itu besar.

Namun cara bagaimana sekalipun yang ada pilih, atau anda mereka sistem ada sendiri, yang penting adalah keperluan ayam tersebut tidak diabaikan. terdapat caa mudah untuk anda memahami kerenah dan keperluan untuk seekor anak ayam dengan memerhatikan perhatian yang diberikan oleh seekor ibu kepada anaknya sehingga anak itu mencapai usia 3 bulan. Dan kemudian anda perhatikan kepada anak ayam yang berusia 3 bulan keatas membaa diri untuk terus hidup sehingga dewasa.

dari sini anda mungkin akan mendapat idea untuk mereka sebuah reban atau sistem yang akan meningkatkan kadar kejayaan hidup seekor anak ayam .

untuk reban pengeluaran baka.

1. Cara yang paling tradisioanl iaitu melepaskan ayam induk diperkarangan reban dengan jumlah induk yang mengcukupi. Kemudian ibu ayam akan bertelur dibekas telur yang disediakan sebelum telur tersebut dimasukkan kedalam incubator.Tiada kawalan khas untuk induk serta pemilihan baka jarang dapat ditentukan dengan baik.

2. Membina reban flock yang mengawal pergerakan serta pasangan induk..induk dipilih melalui ciri yang ditentukan. Induk dikengkang untuk bergerak bebas.

3. memternak induk dalam sangkar konsop batery dimana induk betina dikurung dengan induk jantan. Telur akan dikutip terus dan dimasukkan kedalam mesin pengeraman.

4. mengunakan keadah Ai untuk mengawal induk dan baka..

So pilihan adalah ditangan ada melihat kesesuaian anda sendiri.

27 March 2010

Bertuah dilahirkan di bumi Malaysia,

Salam,

Teman merasa beberapa kali ke Indonesia samaada untuk urusan bercuti atau Majlis perkhawinan. dan setiap kali melaat, pengalaman yang dirasai agak sama atau serupa disetiap lokasi yang dilawati. Sebelum memulakan perjalanan, teman sering berpesan kepada kumpulan yang baru pertama kali pergi untuk menyediakan metal dan fizikal disana kerana banyak cabaran yang akan anda terima semasa berada di bumi asing.

Rata2 pendapatan penduduk malaysia berada diatas paras kemiskinan dimana pendaptan bulanan diatas RM700 sebulan. Kalau yang jobless atau yang tak bekerja tu kita tak leh amik kira lah pasala nasib atau malas nak bekerja. Kalau yang malas tu jual goreng pisang pun teman rase dah ada pendapaan rm1k sebulan. Nak tak nak je. Lain pula cerita bagi penduduk di Indonesia. Bukan semua berpeluang untuk menikmatai gaji bulanan yang diterima seperti penduduk di Malaysia. Lihatlah contoh dibawah untuk rujukan tuan2 semua..

Untuk gaji seorang guru besar disekolah yang agak ramai jumlah anak muridnya.. gaji mereka hanyalah sekitar RM 250 sahaja setiap bulan, manakala bagi gaji seorang jurulayan pam minyak atau pam atenden hanyalah rm 40 sebulan. Itupun peluang perkerjaan sebegini dipertahankan bermatian oleh sipekerja kerana sukar untuk mencari kerja yang sama sekiranya berhenti. Mereka yang beria2 untuk mengantikan tempat anda sangat ramai dikeliling kerna kekurangan peluang yang disediakan.

Namun barangan keperluan harian disana agak mahal dan biasanya melebihi harga dinegara kita yang ada sebahagiannya disubsidi pula oleh kerajaan. Kita sering merungut tentang harga minyak serta barangan lain yang dinaikkan sewenangnya oleh peniaga atau kerajaan, namun disini tiada yang nak dirungutkan kerna harga terbuka atau harga tetap mahal yang terpaksa dibayar oleh penduduknya. Untuk susu pekat manis seperti jenama F&N harganya sekitar RM 3.50 dan harga bagi setin minuman bergas CocaCOla harganya RM 2.80. Bayangkanlah kalau anda sekarang berada di Malaysia dan gaji bulanan anda hanya RM 40 sahaja. Anda ada anak bini dan tanggungan lain yang ingin dibereskan. Bagaimana anda ingin hidup ketika itu? fikirkanlah.. adakah anda tidur dibawah jambatan? adakah anda perlu menanam sendiri makanan anda, adakah anda mampu untuk memesan teh tarik dikedai mamak yang sekarang harganya dah mencecah RM 1.50 segelas?

Bagi teman, melihat kedaifan mereka membuatkan teman insaf. Memang patutlah mereka berduyun2 datang ke negara kita untuk mencari rezeki melalai cara yang sah atau sebaliknya. Memang berbaloi menyabung nyaa untuk membelah lautan bergelora dengan sampan atau tongkang kecil untuk kenegara kita. Memang berbaloi mengendung anak kecil yang masih menyusu untuk mengarui badai dan taufan kerana peluang menjana keangan keluarga yang ddiketahui ada diMalaysia. Untuk bekerja sebagai pembantu rumah sekalipun dengan hanya gaji RM 400 sebulan, mereka sudah mampunyai gaji melebihi seorang guru besar disana dan ada kemungkinan mampu untuk membina rumah yang sederhana besar serta memungkinkan keluarga tersayang dikampung menikmati sedikit kemewahan yang langsung tak dipandang oleh penduduk Malaysia.

Negara kita terhidang pelbagai kemudahan serta prasana yang disediaan oleh pihak berwajib. Yuran sekolah anak kita berada di tahap mampu bagai kebanyakan rakyat Malysia.Segala kepentingan rakyat diberi keutamaan. Anda semua mampu untuk meyimpan duit untuk membeli kenderaan untuk kegunaan keluarga dan mampu membeli rumah yang bersesuaian dengan poket anda. Paling tidak pun anda mampu membeli rumah murah atau rumah lo cost untuk anda berteduh. Kalau nada orang susah.. banyak pusat kebajikan dan lembaga zakat yang boleh membantu anda. Dan sikap orang kita sendiri yang sangat suka bersedekah dan mudah rasa simpati memungkinkan pertolengan dan ehsan bagi mereka yang memerlukan. Namun bagaimana pula mereka yang sejiran dengan kita?

Apa yang membuka mata teman adalah minuman rasmi disetiap kedai di negara jiran iaitu teh kosong yang ada sedikit bau angi seperti bunga melur. Bau yang menjadi satu tanda pengenalan untuk teh Indonesia. Air teh ini dihidangkan tanpa gula ala ala teh cina yang kita minum. Kalau mau air teh bergula, anda perlu memesan air khas dengan nama "Teh manis". Kalau nak teh yang bersusu anda perlu pesan "teh susu". Namun sebelum anda memesan biasanya mereka akan pandang dari atas ke bawah melihat siapakah anda yang mahu memesan minuman "mahal" seperti tersebut. Harga makanan di perhentian "rehat dan rawat" disana adalah antara Rm 5-7 seorang. Bagi kita itu menjadi kebiasan dan jarang pula kita berungut semasa nak membayarnya. Namun disini, hanya segelintir sahaja mereka yang turun dari bas untuk bersantap walaupun dah menempuh perjalanan hampir 4 jam. Sbbnya mungkin jelas, poket mereka yang menghalang agaknya.

Mengikuti sembang orang tua yang mengikuti rombongan teman, mereka berkata suasana seperti dinegara jiran kita mengingatkan kembali keadaan Malaysia sekitar tahun 60an semasa kita baru merdeka. Sangat mirip katanya. Kebanyakan penduduk melakukan kerja kampung dan jarang makan gaji. Pendapatan seisi rumah biasanya dibaah taraf kemiskinan serta semua kemudahan perlu dicari atau diusahakan sendiri. Untuk makanan sekeluarga, semuanya perlu dicari disekitaran sendiri dan dari sumer asli manakala untuk kemewahan jauh sekali. Semua orang ketika itu kurus2 belaka dan nak cari mereka yang gemuk atau obes macam teman nie sangat sukar. Sama seperti keadaan di negara jiran. Kalau keluarga kami yang bersiar2 disana sememngnya menjadi perhatian kerana saiz steamroll kami heheheh.. terus disapa dengan ayat begini " bapak dari Malaysia ya!!?"..

Sedikit duit tips sebanyak Rm 180 ringgit dari kami kepada pemandu bas pelancong, mengembirakanya sepanjang perjalanan terakhir kami. tersenyum lebar dilihat sepanjang perjalanan dan tanda hormat yang tinggi diberikan dengan wang yang tak seberapa tu. Mungkin tergambar dalam benak fikiran pemandu bas tersebut wajah2 gembira anak dan isteri yang menanti kepulangan dirinya dan dapat khabar tentang tips yang diperolehi dari kerja 5 hari berpisah dengan keluarga. sungguh mengharukan dan menyentuh perasaan sekiranya kita berfikir secara mendalam. Mungkin juga anak2nya akan berpeluang menikmati makanan yang lazat dan minuman bergula setibanya bapa mereka pulang dari bekerja.

Post akan datang teman akan ceritakan sikap segelintir ahli rombongan yang pertama kali menjejakkan kaki keNegara asing dan adat2 perkhawian serta nilai baik mereka disana. Jumpa lagi...

26 March 2010

Manual penggunaan Incubator

* untuk anda yang memerlukan atau tercicir nota manual penggunaan incubator..

Salam ,

Teman dah selamat tiba ditanah air pada petang hari selasa lepas dengan pesawat MAS. segalanya selesai alaupun bagi teman kali ini 5 hari yang paling memenatkan untuk teman, segalanya diperah dari segi mental dah fizikal. Setibanya kereban, teman dapati reban pula berada dalam keadaan yang tidak memeuaskan.. dengan badan yang bersisi baki tenaga teman mengemas seadanya. Dan pada hari rabu teman tertidur sepanjang hari dek kerana kepenatan 2 minggu menguruskan 2 majlis perlhawinan yang berbeza dan berlaian orangnya. penglibatan teman pun bukan sekadar penyukup forum malah lebih seperti mewakili bapak pengantin terus..

Pastu hari khamis menyiapkan order incubator yang tertangguh dari 2 minggu lepas dek kerana tak mampu untuk menyiapkan.. 3 biji semuanya. dalam sibuk tu sempat juga teman menukar anak ayam serama dengan incubator dengan seorang penternak dan pakar tanding ayam serama.. Alhamdulilah .. cita2 teman dah tercapai..

Bila teman bayar je bill internet petang tadi teman terkejut dengan apa yg berlaku di dalam blog.. teman betul2 terkejut sbb dah menghuru harakan seorang sahabat kita yang betul2 kepingan terhadap nota yang dijanjikan.. Maafkan teman sekali lagi kerana kelalaian teman terhadap sahabat kita. Bila teman cek bali, sebelum ke indon teman dah emailkan dah nita tersebut. tetapi ada kesalahan ejaan dari kelalaian teman menulis.. maafkan teman sekali lagi.. Benda yang teman nak beri (nota tu) bukanlah satu rahsia atau harta terlalu berharga yang teman nak sorokkan.. cuma kelalian teman sendiri gagal memastikan dan follo up kembali pelanggan teman..

Insyallah akan teman usahakan untuk mengelakkan kembali perkara ini berlaku dimasa hadapan.. Hebat juga tekanan dan kerja yang tuhan berikan kepada teman dalam 2-3 minggu nie. Kalau org yang tak sabar atau yang tak kuat dalaman mungkin terus mengamuk atau mengilangkan diri tanpa mempedulikan apa yang terjadi. Insyallah teman ada kekuatan yang diperlukan. Lagi kuat tuhan uji teman lagi kuat keyakinan teman kepadaNya.. Insyallah..

Dibawah adalah nota ganti kepada sesiapa yang mungkin menghadapi masalah yang sama dengan sahabat kita, ataupun mereka yang diluar sana boleh membuat salinan untuk rujukan tuan2 semua sekiranya menggunakan incubator.. tiada yang istimewa dalam nota ini cuma sedikit panduan untuk kegunaan anda..

Gambar perincian incubator
pandangan hadapan incubator
pandangan sisi incubator
tingkap jernih untuk melihat kedalam
termosstart untuk mengawal sumber elektril
sensor yang berada separas dengan telur
sumber haba untuk memanaskan incubator
lubang udara untuk pernafasan telur
Termostart yg telah di set kan. Jgn ubah settingnya
tiup udara dari pump angin
pump aingin untuk FORCE AIR
termostart dari luar
termometer bersama hidrometer- bacaan antara 35-39 darjah celsius dan humidity antara 50-60 %





Incubator keluaran Citypullagro
Jenis: Hobby user 60
Bahan: pvc kontena

Pengenalan,

Incubator adalah satu alat yang meniru keadaan dibawah perut ibu ayam semasa ayam ini mengeram. Setelah berevolusi sekian lama timbul pelbagai bentuk dan cara ianya dibina namun perkara asas yang mesti dipatuhi adalah :

1. suhu yang sama dengan suhu dibawah perut ibu.
2. kelambapan yang sama dengan persekitaran tempat bertelur
3. pergerakan memusingkan telur untuk mengaktifkan embrio didalam telur.

Incubator keluaran jenis ini adalah berkongsep force air dimana udara panas dihembus untuk mendapatkan suhu yang dikendaki. . Incubator ini diperbuat dari bekas PVC dan mempunyai penutup. Bahan-bahan utama yang diperlukan untuk membuat incubator adalah:

1.termostart untuk memastikan suhu sentiasa didalam jurang yang dikehendaki
2. termometer untuk memeriksa suhu dalam bekas incubator
3. mentol sebagai sumber haba dalam incubator
4. kotak dari bahan yang memerangkap haba atau kedap haba
5. sumber air dari takungan atau bekas untuk kelambapan.
6. sumber kuasa dari bekalan elektrik

Suhu

Didalam sesebuah incubator suhu yang paling sesuai adalah antara 35 darjah celsius sehingga 39 darjah celsius. Julat suhu ini adalah kerana kita mengambil bacaac suhu dari lampu mula terpadam sehingga lampu menyala semula. Berikut adalah cara anda boleh mendapatkan bacaan suhu bagi suhu minima dan suhu maksima.

-apabila lampu menyala anda perhatikan jarum pada termometer sehingga lampu terpadam. Sekiranya bacaan pada masa lampu terpadam menunjukkan 39 darjah ianya adalah tepat dan betul. Bacaan ini menunjukkan suhu maksima bagi incubatro anda kerana bekalan suhu dari lampu telah diputuskan oleh termostart. Suhu maksimum sangat penting bagi mengelakkan telur terbakar atau hangus akibat kepanasan berterusan yang dibekalkan oleh lampu

-apabila lampu terpada dan mula2 menyala. Anda perhatikan bacaacn pada jarum termometer pada masa itu. Suhu pada ketika itu seharusnya menunjukkan minama 35 darjah. Suhu ini menunjukkan bahawa suhu paling minima bagi incubator adalah 35 darjah dimana lampu perlu dipasang kembali untuk menaikan suhu incubator, operasi menyalakan lampu ini dilakukan oleh termostart secara outomatik.

Oleh itu suhu minima bagi incubator adalah pada ketika lampu mula menyala iaitu : 35darjah celsius dan suhu maksima adalah dikala lampu mula terpadam pada suhu 39 darjah celsius. Anda perlu memastikan suhu sentiasa berada dalam julat ini dan sebarang perubahan mendadak perlu ditentuukur kembali begai megelakkan suhu menjadi terlalu tinggi atau terlalu rendah.

Perkara yang perlu anda lakukan semasa anda menerima Incubator:

1. buka bungkusan dengan berhati2 dan perhatikan semua perkakasan yang ada.
2. keluarkan kotak yang membalut incubator dan asingkan.
3. buka penutup incubator (penutup kotak PVC platik dengan berhati hati
4. keluarkan pump yang dilekatkan pada dinding incubator. Pump ini perlu diletakkan diluar incubator disebelahnya.
5. keluarkan segala perkakasan yang ada didalam incubator
6. pasang mentol pada soket lampu
7. isi air didalam bekas air yang disediakan sehingga ketahap yang ditandakan .
8. pastikan hujung muncung nozel atau saluran getah tiup berada diatas permukaan bekas air.
9. ambil sedikit carikan kertas dan ratakan diatas permukaan lantai incubator sebagai lapik kepada telur yang bakal dimasukkan nanti
10. buka bungkusan termometer dan letakkan diatas lantai incubator.
11. pasang plug kepada punca elektrik dan nyalakan
12. tutup kembali penutup incubator dan dan kunci dengan selak yang sedia ada.
13. jangan dibuka salotep yang dilekatkan diluar termostart kerana ianya telah disetkan.
14. biarkan incubator menyala dan terpadam selama 2 jam sekurang-kurangnya.
15. kemudian anda ambil bacaan termometer dari luar incubator tanpa membuka penutupnya dengan melihat dari luar cermin tinjau.
16. letakkan incubator ditempat selamat dan elakkan diganggu atau digerakkan tanpa sebab.
17. setelah semua bacaan suhu stabil dan mencapai julat suhu yang dikehendaki anda bolehlah memasukkan telur yang telah diperiksa dan disaring.
18. minimakan aktiviti anda membuka penutup incubator bagi mengelakkan suhu dari incubator diserap keluar.















Incubator adalah cara terbaik untuk memaksimakan pengeluaran telur di ladang ternakan kita.. incubator membolehkan kita tidak bergantung sepenuhnya pada ibu ayam untuk menetaskan telur.. namun untuk berubah dari sistem penternakan tradisioanal kepada separa moden kita membeli incubator dengan harapan penggunaan incubator dapat membantu produksi ladang.. terdapat pelbagai variasi incubator dipasaran samaada yg manual atau auto.. buat masa ini sistem yg banyak diguna pakai di malaysia adalah dari jenis still air dan force air.. dan heat element biasanya menggunakan mentol pelbagai watt.. namun kebanyakan pengguna incubator untuk kali pertama menghadapi masalah dalam penggunaanya.. seringkali telur tidak menetas dan peratusan anak yg menetas mati amat tinggi sekali.. dibawah disenaraikan tips2 penggunaan incubator yg didapati dari pengalaman dan rujukan.

1. sebelum menggunakan incubator untuk permulaan, pastikan incubator tersebut bersih dan bebas dari sisa2 pembuatan seperti cat, shelex, abuk kayu dan sebagainya..

2. incubator perlu di pasang semalaman untuk menguji sistem yg dipasang dalam perkakasan tersebut.

3. kita perlu mempunyai termometer digital yg lebih tepat untuk mengukur suhu didalam inkubator.. suhu diukur dari permulaan lampu menyala sehingga lampu padam.. catat dan bandingkan julat suhu anta kedua2nya.. pastikan suhu mencapai 38 .

4. julat perbezaan antara suhu max dengan suhu min sepatutnya tidak melebihi 3 darjah kerana sebarang berbezaan yg terlalu besar akan merosakkan telur yg dieram cth- min: 37, max 39 sahaja..

5. sekiranya julat terlalu tinggi, anda dinasihatkan tidak meletakkan dahulu telur kerana ianya akan mengagalkan usaha anda menetaskan telur, cuba mengubah dan menentuukurkan termostart dengan menambah atau mengurangkan suhu.. sekiranya gagal juga biarkan on dahulu incubator tersebut selama 3 hari.. kadangkala termostart perlu distabilkan untuk mendapatkan bacaan terbaik.. mungkin selepas 2-3 hari ianya akan stabil..

6. sekiranya masih bermasalah, ia menunjukkan termostart anda bermasalah, sila rujuk kepada penjual semula untuk troubleshooting.(jgn lupa memasukkan air didalam bekas air dalam incubator semasa menguji kerana kelembapan didalam incubator mempengaruhi suhu)

7. sebelum memasukkan telur periksa telur yg bakal di masukkan, bersihkan kekotoran dengan kain kering atau kertas pasir paling halus.. tetapi berhati2 untuk tidak merosakkan kulit telur..
untuk telur yg terlalu kotor, saya nasihatkan tidak dimasukkan skali kerana kekotoran tersebut akan menggangu penetasan.. jgn sesekali mencuci dengan air atau mengeramkan telur yg telah terkena air.. kompom tembelang..

8. telur yang kulitnya terlalu nipis
atau kasar mengerutu yg diperiksa dengan meneliti permukaan telur biasanya gagal dinetaskan..begitu juga telur pertama ayam yg biasanya terlekat kesan darah.. (dalam byk2 telur dalam tempat telur biasanya ada sebijik yg ada darah) peratusannya rendah.. lebih baik digoreng sahaja..

9.semasa meletakan telur pastikan bahagaian bulat atau yg paling besar telur diatas.. seeloknya disenggetkan sedikit supaya bahagaian yg berongga( yg besar) dia atas.. ia menggalakkan pembinaan embrio semasa proses pengeraman..

10. untuk incubator manual, telur perlu diterbalik2kan sebanyak 3 kali sehari untuk meransang pertumbuhan embrio dan mengelakkan embrio dalam kedudukan kaku.. ia juga boleh mengelakkan embrio melekat pada kulit telur.. proses pembalikan dilakukan dengan tangan yg kering dan bersih atau menggunakan sarung tangan. periksa atau suluh dan goreng..telur tersebut tidak disenyawakan..

11. elakkan membuka pintu incubator terlalu kerap atau dalam tempoh masa yg panjang kerana ianya akan menurunkan suhu serta memaksa lampu menyala lebih lama( meningkatkan penggunaan elektrik dan memendekkan jangka hayat mentol) suhu tak stabil akan mempengaruhi telur.

12. setiap telur perlu ditulis tarikh untuk rujukan.. ada 2 cara penulisan tarikh..1- tarikh masuk dan satu lagi tarikh untuk telur menetas.. letakkan satu kelender disamping incubator untuk rujukan

13. 3 hari sebelum telur menetas anda perlu menghentikan aktiviti memusingkan telur kerana pada masa ini embrio sudah dalam keadaan bersedia untuk menetas dimana biasanya muncung paruhnya berada dibahagian atas. Jika kita menterbalikkan juga dikuatiri embrio akan menjadi lemah kerana terpaksa menggunakan tenaga untuk memusingkan badan keatas.

14. proses penetasan biasanya anak ayam akan menebuk lubang udara terlebih dahulu untuk membenarkan udara masuk bagi melatih bernafas untuk kali pertama. proses penetasan biasanya mengambil masa 12-24 jam.. jgn memaksa anak ayam keluar dengan memecahkan cengkerang kerana tak sabar nak tgk anak ayam keluar kerana dikuatiri anak ayam terlalu lemah atau pusat anak ayam tersebut belum kering dan masih melekat pada kulit dalam telur.. jika ada paksaaan jugak biasanya isi perut anak ayam akan terburai skali kerana ianya masih bersambung dan belum cukup kuat.

15. anak ayam yg baru menetas dibiarkan dlam incubator untuk tempoh 24 jam hingga 3 hari untuk proses pengeringan dan membina kekuatan badan..selepas tu kita perlu memindahkan ke bekas asuhan anak ayam (brooder)
16. anda tidak digalakkan memasukkan kesemua telur ayam serentak pada masa yg sama. masukkan secara berperingkat bagi mengelakkan kesesakkan dalam incubator semasa penetasan kelak.. juga mengelakkan kerugian besar apabila berlaku kegagalan incubator..

17. pastikan anda memeriksa suhu incubator sekerap mungkin sekurang2nya 3 hari sekali.. sebaik2nya setiap hari untuk kepastian kefungsian termostart..

18. pastikan mentol tambahan sentiasa berada dalam simpanan anda untuk memastikan mentol dapat ditukar secepat mungkin sekiranya ada yg terbakar.. kekurangan mentol akan mengurangkan sumber haba untuk incubator..

19. periksa paras air dari masa kesemasa, kelembapan amat penting bagi mengelakkan telur kita terpanggang dengan kepanasan incubator..

20. telur yg melebihi tempoh 21 hari perlu dihapuskan secepatmungkin kerana tiada anak ayam akan menetas selepas tempoh tersebut..





sekiranya anda ingin membeli atau sudah mempunyai incubator.. kita perlu melakukan saringan telur yang ingin dieram.. tujuan saringan ini adalah untuk memastikan telur yang dimasukkan benar2 berkualiti dan bersih.. jika anda gagal melakukan aktiviti ini dan terus memasukkan kedalam incubator.. ada kemungkinan telur yang anda masukkan tidak mempunyai benih dan mungkin telah rosak pada awalnya.. so untuk memaksimumkan pengeluaran telur dan meningkatkan kejayaan penetasan perkara seperti berikut perlu dilakukan..

1. mengutip telur dari reban sama ada telur baru atau telur yang telah dieramkan oleh ibu.. kekadang telur yang baru dikeluarkan telah dieramkan oleh ibu ayam lain yang tersilap bekas telur atau baru belajar mengeram..

2 setelah telur dikumpulkan anda perlu memeriksa permukaan telur dengan meneliti setiap biji telur yang telah dikutip.. perhatikan sebarang kecacatan atau kerosakan pada telur tadi.. buat kepada semua telur sepenuhnya..

3. setelah saringan fizikal selesai anda perlu membersihkan telur dengan membuang segala kotoran yang dapat dilihat secra kasar.. biasanya kotoranini terdiri daripada najis ayam dan juga tanah yang tercalit semasa ibunya bertelur.. kadangkala kotoran datang dari bekas telur kita dan juga dari lebihan lendir dari telur yang pecah didalam bekas telur.. kotoran boleh dibersihkan dengan kain bersih sekiranya telur yg kita perolehi masih baru dan belum dieram oleh ibu dan sekiranya ada kotoran degil bersihkan dengan kertas pasir halus dengan perlahan2..
anda perlu berhati2 semasa membersih kerana telur ayam amat mudah pecah dan kadang kala anda akan terjumpa telur yang nipis kulitnya sehingga hanya dengan menggosok sahaja kulitnya akan retak dan pecah.. adalah dinasihatkan menolak telur ini kerana biasanya telur ini tidak akan menetas-anta sebab kenapa terjadi sebigini adalah kekurangan zat makan dari ibu dan ibu baru mula bertelur.

4. setelah semua telur dibersihkan anda perlu untuk memeriksa benih telur dengan menggunakan candling. perhatikan kalau ada kecacatan dalam telur seperti keretakan, saiz kuning telur, warna telur , garisan jangkitan, bentuk telur dan sebagainya...

5. setelah selesai langkah diatas anda perlu menanda tarikh pada telur untuk memastikan jangkaan telur akan menetas dapat ditentukan kelak.. tulis jangkaan telur menetas dengan menambah tarikh telur dimasukkan dengan jumlah hari 21 hari.. contohnya hari kemasukkan adalah pada 5 hb dan tarikh yg perlu ditulis ditelur adalah(5+21) 26 hb.. sebab kenapa perlu berbuat sedemikian kerana kalau kita menulis tarikh masuk pada telur (5 hb) setiap kali kita hendak memeriksa telur kita, kita perlu mengira jumlah hari umur telur tersebut dengan menolak tarikh periksa dengan tarikh masuk.. kekadang sampai masa untuk menetas pun kita tidak tau n perasan kerana sukar nak menolak sepanjang masa.. dengan menggunakan cara tarikh tadi kita hanya menunggu masa yg tercatat ditelur itu sampai sahaja sebagai rujukan waktu telur dijangkakan menetas..

selamat menternak!!






Candling your egg.(bahasa org putih) dan dalam bahasa Malaysia adalah teropong telur.
Tujuan kita candling atau menyuluh telur adalah untuk memeriksa kandungan embrio didalam telur kita. Perkara candling selalu diabaikan oleh pengguna incubator dengan beranggapan ianya tidak penting dan proses pengeraman diserahkan sepenuhnya kepada Incubator. padahal sebelum kita boleh memasukkan sebarang telur proses candling perlu dilakukan untuk proses saringan ujian telur. Sekiranya tidak lulus ujian ini perlu kita buang atau gunakan untuk tujuan harian, jgn sesekali mencuba meneruskan proses pengeraman. Antara faktor yg perlu dinilai semasa proses pemilihan adalah..
1. perhatikan sebarang retakan pada telur, walau pun terdapat cara untuk menampal retakkan namun jalan terbaik adalah tidak mimilih telur tersebut. Retakan ini akan jelas dilihat dari bayangan telur tersebut samada kecil atau besar garisannya.
2. perhatikan sebarang perbezaan ketara toner atau kecerahan kulit di setiap bahagian telur. Mungkin anda akan nampak seperti satu tompok seperti lebih terang dari bahagian yg lain, ini bermakna kawasan tersebut mempunyai kulit yg nipis. kemungkinan telur ini untuk menetas adalah sedikit kerana ketidak samarataan yg menunjukkan kekurangan kalsium.
3. perhatikan sekiranya terdapat sebarang keganjilan kepada tompok gelap (kuning telur) didalam telur tersebut seperti saiz, bentuk dan sebagainya. Kadang2 ada telur yg tiada kuning telur yg disyaki telur dari ayam jantan dan sebagainya.. telur seperti ini juga kalau dieramkan tidak akan mendatangkan anak ayam, buat bazir space sahaja..
4. perhatikan juga keadaan luaran telur tersebut. telur perlu bebas dari kotoran seperti tahi ayam dan sebagainya.. sekiranya terdapat kotoran sila bersihkan dengan mengosok telur menggunakan kain bersih yg kering. jika terdapat kotoran kering gunakan kuku yg berlapik dengan tisu untuk membuangnya.. kotoran ini akan menggangu proses pengeraman kerana telur tidak akan mendapat suhu sekata disetiap permukaan telur. kotoran ini juga akan menjangkiti embrio. Ada juga pengusaha menggunakan kertas pasir yg paling halus untuk mengeluarkan kotoran degil namum perlu dingatkan kulit telur akan haus atau terhakis.. ini juga boleh menjejaskan kualiti telur yg hendak dieramkan..

setelah pemeriksaan dilakukan anda boelh melakukan proses pengeraman didalam incubator. Telur pertu diperiksa(candling) sekali lagi dalam masa 4-5 hari selepas kita mengeramkan.. periksa sama ada terbentuk jaringan urat darah pada kuning telur. jika tiada kita boleh mengeluarkan telur tersebut dan menggantikan dengan baru.. telur ini biasanya tidak disenyawakan oleh penjantan maka embrio tidak akan terbentuk.. korang eramlah sampai 21 hari takkan ada apa yg berlaku..

candling sekali lagi akan dilakukan pada hari ke 10 dimana apabila kita menyuluh, bayangan embrio dapat dilihat.. biasanya saiz embrio sudah 2/3 dari saiz telur.. pada ketika ini mata dan kepala telah jelas kelihatan..kita juga mula melihat paruh telur pada usia 12 hari ... embrio akan mula melakukan pergerakan didalam cecair plasenta telur..

kita juga boleh melakukannya skali lagi apabila telur telah berada selama 15 hari didalam incubator.. pada peringkat ini embrio telah memenuhi ruang dalam telur namun kita dapat melihat dengan jelas ruang udara pada bahagian tumpul telur.. perlu diingatkan embrio yg telah mencapai usia 17 hari keatas sebolehnya tidak digangu kerana embrio telah menjadi anak ayam sepenuhnya dan mula melakukan aktiviti menguatkan badan untuk proses penetasan..sila keluarkan sebentar telur yg hendak dicadling bagi memudahkan proses dilakukan.. dibawah adalah gambar keadaan embrio semasa dalam proses pembesaran..

18 March 2010

Sungguh tak kusangka..

Salam,

Baru2 nie teman ada berjumpa dengan saudara terdekat yang lama dah tak jumpa. Teman dengan dia nie pun tak berapa rapat sangat tapi bolehlah.. ada pertalian jugak. Saudara teman nie kaki biz atau geng yang mencari nafkah dengan biz sahaja. So teman banyak kali tgk dia naik dan jatuh dalam biz nie.

Dalam kami berbual tu tertimbul niat dia nak melabur dalam perniagaan teman. Dia nak campak dalam 30k untuk berkongsi bersama perniagaan yang sedang naik nie. HUH? itu rupanya niatnya.. patutlah dari mula semacam je baik dia, kalau tak tak pernah nak beria2 nak bersembang dengan teman. Belum pun teman kata apa2 dia dah mula memerintah dengan menyuruh teman buat report perniagaan sekarang dan proposer untuk duit yang akan dikeluarkan nanti. Macam dimintanya dan ada sikit nada2 memerintah. Huh?!! kalau belaum apa2 lagi dan nak jadi bos cam nie, baik tak payah.. teman bukannya nak carik majikan... kang kalau sbb kesian teman amik jugak dia jadi partner, mau susah hidup teman bertahun2 lepas nie.. tak nak teman..

Satu yg paling mengeramkan teman adalah nasihatnya yang melarang teman bercerita diinternat tentang ayam dan melarang teman mangadakan kelas mengenainya. Dia kata nanti kalau kita ajar orang, kena pulak org tu besar modalnya atau mempunyai kenalan dengan "org2 besar", pelajar teman akan membuat empayar perniagaan ayam kampung nie secara besar2. Sehinggakan nanti teman sendiri tiada market untuk menjual ayam kerana ayam yang dikeluarkan dah melebihi permintaaan dipasar.

Antara ayat power yang dikelaurkan adalah.. cuba ko tgk intah, keli, cacing dan sebagainya.. bagaimana sekarang? takde nak beli sebb semua orag dah ada. Ini terjadi sbb banyak sangat kelas dan kebocoran ilmu yang ada sekarang..Tak simpan langsung. Kalau ko mengajar, dapat duit sekali je.. last.. ko yang terduduk tak leh jual. Dia suh teman stop mengajar dan fokus kepada yang teman telah buat. biar teman sendiri yang memonopoli ternakan ini dan menjadi kuasa besar didalam pasaran.

Jauh betul perbezaaan antara pemikiran teman dengan dia..Bagi teman ternakan ayam kampung ini bukan macam kacuk yang kita boleh bela dalam tempoh masa yang singkat. permintaan belum dapat dipenuhi langsung dan tiada yang berani nak buat secara besar kerana tiada ilmu. Yang ada duit banyak sekarang pun belum tentu mampu menjadi big player sekarang sbb tiada shorcut dalam menternak ayam kampung asli ini. Untuk dagung kita still kena tunggu 5 bulan untuk jual. untuk anak ayam kita still kena terbak induk dia sehingga 2-3 tahun dan menggunakan Incubator sebagai alat bantuan. Kita still kena lalui 3 peringkat pembesaran anak ayam dan menjual bila sampai umur matang. Tiada jalan pintas langsung.. So tak salah kalau kita berkongsi ilmu sementara nak memajukan diri dalam ternakan jenis ini. Kalau sesebuah reban disesuatu kawasan mampu mengeluarkan 500 ekor ayam sebualn pun, teman rase pasaran untuk satu pasar pun tak lepas. Ini bermakna masih banyak ayam yang diperlukan dikawasan tersebut untuk memenuhi permintaan.

Oleh itu, teman rasakan, perkongsian ilmu dan saling tolong menolong perlu kita lakukan dengan mengadakan jaring sesama penternak. Jgn lokek ilmu kerana kalau betul hala tuju kita Insyalah akan diberkati Tuhan. Ilmu nie datang dari DIA juga, sapa kita nak mendebik dada mengatakan dirinya yang terhebat atau penuh dengan ilmu? Sedangkan kalau digunakan air dari 7 lautan pun untuk dijadikan dakwat untuk menulis ilmu tuhan masih tak mencukupi.. bayangkan lah.. Ayam adalah makanan kegemaran org malaysia, tambahan ayam kampung asli yang sangat sukar nak didapati. Belum ada pasar yang mampu menjual ayam kampung asli secara konsisten setiap hari. Pengalaman ini teamn dapati dari usaha teman dulu mencari ayam ini dipasar, memang takde.. percayalah.. So sama2lah kita bangkit dan menguatkan diri untuk menceburi bidang ini jik abetul anda berminat. Sama percaya mungkin satu hari nanti benda yang anda ingat hobi atau saja suka2 menjadi pendapatan utama anda.

Kita mungkin salah anggap..

Salam,

nie tengah bersiap2 nak kesana nie.. rasenya tak eloklah tak tulis sedikit .. kalai ini teman nak bercerita dengan apa yang berlaku dikalangan peniaga melayu sekarang yang kekedang kita tak sedar ianya selalu berlaku.Ceritanya begini,

Biasanya kalau kita terdengar atau bertanya tentang pekerjaaan seseorang dan dijawab dengan hanya kerja sendiri atau berniaga, jawapan spontan yang keluar dari mulut kita biasanyaberbunyi begini.."wah buat biz sendiri.. ni misti kaya ni @ masyuk..." ada juga kekadang tanggapan yang mamat tersebut sudah selesa dan mempunyai banyak wang kerana berniaga. Tangapan kita biasanya orang yang berniaga biasanya kaya dari yang makan gaji setiap bulan. Betulke orang berniaga ini selalunya kaya?

Sebenarnya pemikiran sebegini yang selalunya membunuh nasib peniga itu sendiri. Kita harus ingat, orang kita yang paling jaguh dalam bab skim cepat kaya serta skim MLM yang hanya perlu memujuk orang untuk memasukkan duit dan membayar baris diatasnya. So sikap ingin cepat kaya dan nak cepat sangat jadi kaya tetapi malas berusaha akan merosakkan diri sendiri.

Sebenarnya, jika anda ingin berniaga, perniagaan itu sendiri anda perlu anggap sebagai majikan anda. Ini bermaksud, anda perlu mencari dan berusaha untuk mengejar keuntungan untuk mendapat gaji anda dari majikan yang anda usahakan. Fikiran yang pertama yang perlu ditanam adalah untuk berniaga secara perlahan2 dan sebenarnya untuk mencari makan atau mencari gaji bulanan untuk meneruskan hidup. Anggap perniagaan itu satu pekerjaaan yang mana anda perlu datang kerja setiap hari dan melakukan tugas sebaik mungkin. Pada hujungnya anda akan mendapat gaji setimpal dengan usaha yang telah anda lakukan.

Apa yang menghantui masyarakat kita sekarang adalah sikap tamak dan ingin cepat kaya. Sifat ini sama seperti perasaan tamak untuk membeli no ekor atau bermain juti supaya wang yang dipertaruhkan akan berganda dan berganda lagi sehingga anda menjadi kaya. Realitinya satu persejuta yang bernasib baik seperti itu manakala yang lain akan menjadi "tahi judi" (istilah orang kampung) yang cukup menyusahkan. Sebagai peniaga, anda kena paham yang kejaaan tidak boleh digarap sekelip mata serta ang yang digunakan sebagai modal akan berganda seleapsa tempoh masa.

So kalau anda tahu seseorang itu berniaga, tak semestinya beliau sudah kaya atau sudah banyak duit. Kita tidak tahu sebenarnya apa yang terjadi dalam urusan perniagaanya. Kita mungkin tak sedar yang dia sedang mengikat perut saban hari dek kerana masalah dalam pengurusan wang dan sebagainya. Oleh itu, jika anda sudah berniaga atau baru ingin bermula.. mulakan dengan memeikirkan cara nak menjalan perniagaan anda lebih baik dari semalam dan esok lebih baik dari hari ini. Dari sini barulah kita akan mula berkembang dan mengukuhkan tapak yang sedia ada. Jgn sesekali kita menghitung keuntungan dulu sebelum kita memulakan langkah.. tak salah kita berangan tetapi pastikan kita masih berpijak dibumi yangnyata...

yang penting, kita ingat oerniagan itu adalah satu proses yang panjang dimana setiap bulam kita mengejar gaji kita dahulu untuk terus hidup dan kemudian kita mula mengumpulkan sesdikit keuntungan dari perniagaan. Dan selesa dan agak mampu, barulah kita menambah kapasati perniagaan. Jangan anggap kalau bulan ini kita untung 2 kali ganda, bulan depan kita perlu membesarkan perniagaan sekali gus, Sebaliknya wang yang diperolehi disimpan dahulu sebelum betul2 kukuh untuk dikembangkan. Itu cara berniaga yang sebenanrnya.Tidak boleh terlalu ghairah untuk merebut peluang..


Sebagai contoh: Bela ayam sebanayk 1000 ekor .. cukup 2 bulan jual dan dapat pendapatan 2 kali ganda dari modal.. hati sangat suka.. rasa cam nak kembangkan lagi.. beli 2500 ekor anak ayam.. berjaya lagi.. pendapatn makin bertambah. semua wang keuntungan dilaburkan kembali untuk membina reban baru yang canggih sedangkan reban yang ada masih boleh digunakan cuma agak kurang moden.. Ternakan pun ditambah lagi.. skang dah jadi 10,000 ekor anak ayam.. wang keuntungan langsung tak disimpan sbb rasenya leh digandakan lagi.. dalam hari dah berangan sbb reban dah baru dan cantik, anak ayam pun banyak.. kali ini kalau jual menti aku dah kaya..


TUP TUP, musim bertukar, hujan lebat tak berhenti2, reban separuh banjir dan penyakit mula menyerang.. dari 10k, yang dapat dijual hanya 2k sahaja.. tersusuk sekejap tapi masih bersemangat kental.. buat sedikit pinjaman sbb reban kita dah power.. masuk balik 10k, kos makanan naik pulak, kita ubah dari makan dedak kepada makanan rumusan yang direka sendiri kononnya nak bagi jimat. Ayam dai 2 bulan jadi 4 bulan. Lambat tetapi still ada masalah..dapat jual 3k sahaka sbb banyak mati.. last2 hutang tak dapat nak dibayar marjin untuk makin sikit pasal harga semuanya naik.. reban baru yang kurang produktif, modal dah takde pasal tak leh pusing.. last2? tinggal begitu je reban..

sepatah 2 kata dari teman.. sekian..

16 March 2010

Urusan sehingga minggu hadapan

Salam,

untuk makluman, teman akan mula berurusan untuk persedian perkhawinan adik teamn mulai ari ini. Ini bermaksud tuan2 tidak akan dapat menghubungi teman menggunakan talian no teman yang biasa. Oleh itu sebarang aktiviti terpaksa ditangguhkan selama seminggu.. harap maklum..

15 March 2010

Mengapa harga incubator teman rendah?

Salam,

Mungkin ramai yang bertanya mengapa Teman menjual incubator teman dengan harga yang murah.. Dan mengapa teman menjual sehingga ada yang mengatakan harganya tak munasabah berbanding kos yang terpaksa dikeluarkan untuk membina sebuah incubator? Ada yang curiga pada mulanya berikutan harga yang ditawarkan seolah mencermin kualiti yang bakal mereka terima. Itu persoalan atau perkara yang biasa teman terima apabila pelanggan membeli incubator teman. Banyak yg bertanya tentang hal ini. Dan ada yang terus terang secara tidak berselindung bertanyakan apakah kelebihan atau kekurangan incubator teman berbanding yang ada terjual sekarang.

Biasanya teman akan menjawab dalam senyuman, sukar juga nak menjawabnya kerana kalau salah beri jawapan, mungkin org akan kata teman ini riak atau cakap suka mendebik dada. Sememangnya langsung takde niat dalam hati teman untuk mendebik dada atau membanggakan diri dengan apa yang berlaku. Jauh sekali hanya untuk mengejar glamor untuk menjadi terkenal dalam bidang yang teman ceburi.

Tujuan teman menjual dengan harga sedemikian adalah untuk memastikan jumlah pengguna incubator berpendapatan rendah meningkat dari bulan ke bulan. Kalau nak diikutan kos, teman rase harga yang teman jual langsung tak sesuai dijadikan modal perniagaan kerana margin keuntungan sangat rendah, Ini tak termasuk kos tambahan lain seperti pengajaran penjagaan anak selepas keluar dari incubator serta beberapa tips penjagaan yang diberikan. Hubungan penjual dan pembeli incubator tak pernah terputus selagi pembeli masih menggunakan incubator teman, Sebagai contoh, banyak pembeli yang dah menggunakan incubator selama setengah tahun datang kembali untuk bersembang mengenai pengalaman menggunakan incubator yang dibeli. Alhamdulilah, kebanyakan cerita yang diberi lebih kepada yang positif. Cuma rungutan pula timbul apabila incubator yang dibeli tak dapat menampung jumlah telur yang dikutip setiap hari. Nak beli lagi takut pulak musim bertelur habis dan langsung takde banyak telur untuk dieramkan. Ada juga yang mengidamkan incubator bersaiz besar dari yang teman jual. Biasanya teman akan pas kepada pembuat incubator lain yang menawarkan kapasiti penetasan yang lebih besar. oleh itu proses dan perniagaan ini dapat dikembangkan.

Berbalik kepada persoalan mengapa teman jual murah incubator, ada 2 sbb mengapa teman melakukan perkara sebegini,

pertama: teman sebenarnya telah berjanji kepada diri teman setahun dahulu ketika teman mula2 menggunakan incubator. Pada ketika itu, ilmu yang ada sangat cetek serta perkara mengenai incubator ini sangat sedikit diperbincangkan. Teman yakin ketika itu, perkataan "incubator" itu sendiri sangat asing dikalangan penteranak. Ramai yang menggunakan kaedah tradisional untuk mendapatkan baka. Dengan pembelian incubaotr yang berharga RM 380 ketika itu untuk kapasiti 80 biji, teman mula belajar selok belok penggunaanya. Akibat kekurangan ilmu dan sifat kedekut ilmu penjual incub. yg teman beli, teman gagal menetaskan hampir 300 biji telur. Dan ketika itulah teman berjanji sekiranya teman berjaya melakukan tugasan tersebut, teman akan membuat incubaotr yang lebih baik dan menjualnya kepada yang memerlukan bagi mengelakkan perkara yang sama berlaku kembali kepada orang lain.

kedua: Niat teman pada ketika itu adalah untuk membantu "orang kampung" untuk memanjukan diri. Golongan sasaran teman adalah mereka yang berpendapatan rendah seisi keluarga yang berpendapatan dibawah taraf kemiskinan. Bayangkanlah, kalau golongan ibu tunggal atau mereka yang susah, mendapat ilmu tentang penternakan ini. Dengan didikan yang betul serta alatan yang teman jual ini, seorang penternak sambilan yang mempunyai ayam dibawah 50 ekor dapat menjana pendapatan tambahanan dari ternakannya. Mereka sangat biasa dengan ternakan ini berikutan itulah sumber protien yang biasa mereka ada buat ketika itu. Ayam yang diternak hanyalah untuk makan sendiri apabila teringin untuk menjamah makanan enak. Dengan bekalan yang ada, mereka boleh memulakan perniagaan jualan anak ayam atau yang lebih baik jualan daging sekiranya ada kemahuan. Dari induk 50 ekor, mereka menetaskan baka baru dari telur yang dikutip dan dibiakan sehingga 6 bulan. Dari sini jumlah ternakan akan berganda dan sudah boleh menuai hasil bulanan dari pernigaan kecilan ternakan yang sudah mereka mulakan dari dulu lagi ketika susah. Bayangkanlah kalau seorang dari golongan susah yang kais pagi makan pagi, mendapat pendapatan RM 1000 sebulan dengan hanya menjual ayam? tak banyak, cukuplah dengan jualan 50 ekor ayam setiap bulan ditambah dengan jualan telur yang berbaki.. Bukankah utu suatu yang menggembirakan?

Namun sebenarbya sekarang agak belum tercapai hajat teman yang kedua, 99% jualan incubator teman adalah kepada mereka yang agak berada atau ada kemampuan. Untuk beberapa seketika teman rase ianya juga perlu. Salah teman juga kerana tidak bersungguh2 berusaha kearah tersebut. Teman yang terlalu mementingkan diri dengan menjualnya diInternet dan terlalu sibuk setting reban sehingga terlupa janji teman pada diri sendiri. Walaupun jumlah jualan sentiasa meningkat saban bulan, namun tujuan utamanya langsung tak tercapai. Hanya beberapa golongan sasar sahaja yang berjaya teman temui..

Sekiranya, selepas ini ada dari kalangan pembaca teman yang bekerja dengan badan kebajikan atau kenal dengan mereka yang berpendapatan rendah, anda boleh hubungi teman untuk mendapatkan sedikitan bantuan ilmu dan bekalan incubator dari teman. Bukan teman nak sponser incubator.. tetapi lebih kepada ilmu yang dimiliki untuk dimanfaatkan bersama. Dengan syarat, mereka yang hendak dibantu berminat untuk menternak. Sekiranya anda berniat untuk bersedekah incubaotr kepada golongan ini, beritahu teman dengan jelas, Insyaalah teman juga ingin membantu dengan memberi potongan harga Khas buat golongan ini.. Maaf.. panjang sangat teman bercerita..

p/s: sekurangya teman ada sekikit usaha untuk membantu, jika dibandingkan dengan mereka yang lebih suka mengkritik usaha dan bantuan orang lain.. namun diri sendiri langsung tidak berbuat apa2 untuk membantu.. memang seronok mencari kelemahan orang lain dan mengutuk dengan kata2 menyakitkan hati.. tetapi pikirkan dimanakah kaki anda berdiri ketika ini?

Sedikit Update

salam,

Maaf sekiranya minggu nie langsung tak tulis apa2 dalam blog ini. Majlis pernikahan beru sahaja selesai dilangsungkan. Yang menikah adik ipar, namun bila teman dah jadi antara org "kuat" yan ada dimajlis tersebut, segala urusan perlu dilaksanakan. Dan kesibukan yang melanda membuatkan teman langsung tak berpeluang untuk menulis.

Minggu hadapan pula iaitu hari jumaat ini, seawal jam 6 pagi teman dah berangkat ke Jogjakarta berikutan Majlis pernikahan adik teman yang akan dilangsungkan disana. Oleh itu persiapan terakhir terpaksa teman lakukan sehingga jumaat ini berikutan rombongan kali ini melibatkan 43 orang yang menghantar pengantin. Segala urusan telah dilaksanakan seawal yang mungkin bagi memastikan ianya berjalan dengan lancar. Bukan mudah menganjurkan satu pernikahan yang melibatkan pengantin dari 2 negara. Tambahan VIP yang terlibat pun bukan calang2 rasenya sehinggakan memerlukan surat rasmi dari yang berkuasa.

Kalu minggu lepas adik ipar, kali ini adik sendiri pula. Teman hanya akan balik sehingga selasa depan dimana kami menghabiskan masa 5 hari disana membawa rombongan yang setahu teman belum pernah menjejakkan kaki kenegara orang. Ini merupakan pengalaman pertama bagi mereka teamn rasa. Oleh itu suasana panik atau canggung mungkin akan terjadi memandangkan saiz rombongan yang besar sehingga mencecah 40 orang.

Oleh itu teman mungkin tiada untuk mejawap panggilan dari anda semua bermula minggu ini sehingga minggu depan. Sebab itu juga teman terpaksa mambatalkan beberapa penghantaran Incubator berikutan tugasan yang terpaksa dilaksanakan. Maklumlah dah jadi abang "besar" dalam keluarga.Ada beberapa permintaan untuk melawat reban terpaksa teman tolak dan harapan teman agar teman dapat memenuhi permintaan tersebut pada bulan depan.

Satu lagi perkara mengenai penjualan Incubator, Ramai yang menghubungi teman untuk menanyakan perihal penjualan incubator. Untuk pengetahuan, teman tak memberhentikan terus penjualan incubator, masih berjalan seperti biasa.. cuma untuk penghantaran sahaja tema terpaksa berhentikan berikutan teman sangat sibuk sekarang dengan 2 majlis besar yang terpaksa diurus. Urusan keluarga yang perlu teman uruskan. Mukan selalu, sekali seumur hidup jekan. Dalam penyataan teman sebelum ini mengenai pemberhentian penghataran pos, ia bermaksud hanya sementara. Apabila teman pulang nanti, teman akan berjumpa dengan wakil dari skyNet untuk urusan penghantaran pos yang lebih baik. Cuma, mungkin bayaran penghantaran akan meningkat sedikit dari kos biasa kerana kita menggunakan khidmat yang lebih baik dari sebelum ini. Kalau sebelum ini teman terpaksa menghadapi pelbagai kerenah dek pengurusan yang ada, mungkin selepas ini teman boleh menjual dengan hati yang tenang.. Harap bersabar hendaknya.

Dalam teamn memberhentikan penjualan melalui pos, ada juga order masuk dalam 3 buah, hehehe teman sendiri tersenyum dengan perkara ini, takpelah teman usaha sedikit untuk membantu mereka yang memerlukan..

11 March 2010

Berbakti semula kepada guru..

Salam,

Sebenarnya teman sangat terharu bila teman berjumpa kembali beberapa gura lama teman semasa mununtut di Maktab Rendah Sains Mara dahulu, Ketika itu teman menyambung sekolah dari tingkatan satu sehingga Tingkatan 5. Yang seronoknya teman dan 200 rakan lain menjadi perintis skolah ini apabila menjadi pelajar pertama yang memasuki kelas untuk sesi 1992. Oleh itu, disekolah kami tiada senior dan tiada junior. pada tahun tersebut, pelbagai kejadian berlaku samaada yang melucukan atau yang mengerunkan juga.

Namun apa yang teman ingin katakan disini yang hubungan kami sebagai perintis sangat rapat dengan guru2 disini berikutan kesunyian kami ketika itu. Maklumlah.. tiada bapa dan tiada ibu seharian ditambah keperluan kami yang sedang membesar ditempat asing. Gejala Homesick dah menjadi kebiasaan ketika itu ditambah pula dengan lagu "oh Ibu" dari kumpulan exis yang tengah popular. Hubungan rapat antar pelajar dengan guru tidap pernah terputus dan kami bolehlah dianggap istimewa kena menjana memori yang kuat dikalangan guru2.

Yang membanggakan teman bila para guru menjumpai blog teman dan mula tersebar pengetahuan teman yang menternak ayam kampung asli ini. Antara guru terbaru yang menghubungi teman adalah Uztaz Azmi yang terkenal ketika itu sebagai seorang ustaz yang sangat cool dan bersih sekali mukanya. Yang mengkagumkan teman adalah keboleh ustaz ini mengajar tomoi sebagai bidang sukan di skolah teman.. dapat jugalah teman sparing dengan memember masa tu tetapi taklah sampai sparing dengan ustaz..

Berikutan tempoh perkhidmatan mereka yang hampir kepenghujung.. teman terharu bila mereka bersungguh2 untuk mempelajari teknik dan selok belok penternakan dari teman yang tak seberapa ni. yelah sapalah teman yang baru setahun jagung menternak ayam kampung.. belum dapat hasil yang lumayan pun, namun mungkin teman ada beberap idea yang sering teman kongsikan bersama pembaca blog teman kini..

Dan teman bercadang untuk menganjurkan siri kelas khas untuk guru2 dan pegawai polis yang berkhidmat disekolah teman. Dan mungkin teman akan mengadakan kelas berkembar dengan mereka yang berminat untuk menhadiri kelas teman dibahagian utara. Untuk pengetahuan, kelas yang bakal diadakan nanti mungkin disekitar kulim.. mungkin juga teman akan war2kan kepada mereka yang berminat.

Harapan teman, teman dapat berbakti semula kepada guru2 teman yang bersusah payah selama ini mendidik kami sebagai pelajar. Mungkin dengan sedikit ilmu yang teman ada sekarang, teman dapat berkongsi pengalaman dan membantu mereka menjalankan perniagaan atau penternakan mereka apabila pencen kelak.. Insyallah

Comelnya anak burung puyuh..





Salam,

sebelum ini teman pernah menjual 4 biji incubator kepada penternak burung puyuh yang bercita2 untuk menghasilkan benihnya sediri berikutan bekalan anak puyuh sekarang sangat terhad. Mungkin kerana sekarang bukan musim telur puyuh menjadi, atau banyak masalah dipusat penetasan mega yang ada sekarang. So beliau berhajad untuk menetaskan anak puyuh dari kutipan puyuhnya sendiri. Alhamdulilah setakat ini beliau berjaya menghasilkan sejumlah benih sendiri dengan incubator yang digunakan.

Baru2 ini Mr Junaidi telah memberi 20 biji telur puyuh hasil dari pejantan daging dengan betina telur. Telur yang diberi agak besar dari biasa dan sungguh mengkagumkan. Malangnya semasa beliau memberi telur tersebut, teman tersimpanya didalam satu bekas yang menyebabkan teman terlupa untuk mengeramkanya. Selepas 2 minggu barulah teman teringat tentang telur tersebut, tanpa berlengah, terus teman masukkan kedalam incubator, dalam masa 17 hari, telur tersebut menetas dan beberapa ekor lagi pada hari ke 18. Dari 20 bij iyang diberikan, hanya 18 menetas dan 2 lagi teman dapati telah kosong ataupun telah tembelang semasa teman mengeramkanya.

Sebenarnya teman tak mengharap benar anak puyuh ini akan menetas berikutan teman telah terlewat memasukkan dalam incubator. Namun Alhamdulilah bila banyak yang menetas. Dari jumlah yang menetas, teman yakin, Mr Junaidi telah melakukan perkara yang betul semasa menjaga induk puyuhnya, bilangan induk dengan nisbah pejantan dan ibu yang sesuai.Puyuh juga berada dalam keadaan sehat dan diberi makan dengan nutrisi yang baik. teman juga yakin, junaidi mempunyai cukup ilmu untuk mengerakkan satu lagi bidang untuk perusahan bekalan anak puyuh kelak.

Diatas adalah gambar anak2 ayam yang baru dipindahkan kebrooder. Pada mulanya timbul rase panik bila teman tertanya2 bilakah masa sesuai untuk dipindahkan dari incubator kerana saiznya yang kecil serta janka hayat untuk menjadi matang yang cepat. Kalau karang teman kuarkan terlalu awal takut mati pula.. Teman kuarkan selepas 8 jam dari menetas kerana ketika itu teman perhatikan anak puyuh ini sudah kering sepenuhnya dan cergas bergerak kesana kemari. So masa yang sesuai atau masa tepat untuk mengeluarkan dari incubator belum teman tahu, tapi teman akan carinya atau menanyakan kepada yang dah otai.

Didalam bekas minuman.. teman letakkan batu kelikir yang teman kutip ditepi jalan.. nak cari guli tak sempat berikutan hari dah tengah malam, kalau digamble biarkan dalam bekas air yang besar tu mau mati lemas sekor anak puyuh masa minum. Sememangnya agak lucu dan cute anak puyuh nie sbb saiznya yang kecil serta comel. Halus benar.. macam tak caya je.. skali tgk dari atas dengan saiznya macam katak pancing yang selalu org buat umpan.. heheheh..

10 March 2010

Kisah jadi Teladan,

Salam,

Malam beberapa hari yang lalu, teman dikunjungi semula oleh pembeli 2 biji incubator teman yang berasal dari rembau. Beliau telah membina reban dalam keluasan 1 ekar dan berpagar sepenuhnya. Jumlah ternakan beliau boleh dikatakan agak banyak dengan kapasiti ibu ayam melebihi 100 ekor. Niat dihati beliau untuk mengembangkan ternakan beliau dengan mendidik anak keluaran reban sendiri sehingga mengandakan jumlahnya supaya sesuai dengan kehendak pasaran.

Dari jauh lagi teman dan mendengar kekesalan dan kehampaan beliau apabila hampir 300 biji telur yang dieramkan tiada hasil atau tidak menetas. Bederau darah teman bila mendengarnya, teman risau juga bagaimana incubator teman yang telah teman set sebaik mungkin tidak mampu menetaskan seekor anak. Menurut beliau, telur yang dikutip dijaga sebaik mungkin agar tidak kotor dan selamat untuk dieramkan.

Setibanya dirumah teman, teman perhatikan semua telur belau berada dalam keadaan besih, sangat bersih sehingga teman meragui asal usul telur tersebut, namun tuan punya incubator bersungguh mengatakan telur beliau ditempatkan dalam kawasan yang sangat bersih sehingga tiada kotoran langsung boleh hinggap. So bagi teman, kalau tuan punya telur ini ammpu memastikan telurnya bersih sebegini, teman yakin rebannya sangat bersih dan terjaga. Kemudian teman terus memasang incubator yang dibawa tanpa mengeluarkan telur didalam(tuan nie bawa skali telur yang telah dieram) sehingga penghujungnya, teman dapati sebuah incubator berada dalam setting yang tepat dan masih sama dengan yang teman buat sebelum ini, manakala sebiji lagi diset kepada suhu 42 darjah.. Sungguh tinggi, melihat kepada pelekat yang teman letakkan.. teman pasti yang incubator tersebut tekah diubah.

Rupanya tuan punya incubator ini telah mengubah incubatornya semula menggunakan thermometer yang belum ditentu ukur terlebih dahulu. So bacaannya lari sehingga 2 darjah. Selepas menerangkan masalah yang akan timbul apabila suhu terlalu tinggi, akhirnya beliau paham mengenai masalah yang dihadapi. kemudian untuk kes incubator yang satu lagi, teman pecahkan sebahagian telurnya untuk pemeriksaan. Malang sekali apabila 75% telurnya tidak berbenih langsung. Bila ditanya mengenai candling, beliau mengakui bahawa ada melakukanya dan mendapati lebih dari separuh dari telurnya tidak berbenih, namun beliau masih meneruskan pengeraman dengan harapan sesuatu akan berlaku. malangnya pada penghujung pengeraman, tiada satu pun yang menetas dan hati terus membara kemarahan memarahi incubator yang dikatakan gagal. Kalau semasa candling pada hari ke 6, beliau dah mengeluarkan telur yang tidak berbenih, teman yakin ketika itu beliau sedar yang jumlah telur yang boleh diteruskan eramannya hanya berbelas biji sahaja. telur yang lain telah gagal pada permulaanya, dan kalau dijual telur yang belum berbenih tersebut, teman yakin beliau dah ada sejumlah wang hasil penternakan melalui jualan telur.

Setelah berbincang, teman dapati pemilik ini gagal untuk memahami nota serta penerangan yang telah teman berikan sebelum ini, mungkin pada firasat beliau, incubator ini tidak memerlukan penjagaan yang baik serta hanya perlu dihentam keromo sahaja. Dan barulah beliau sedari, kepentingan memutarkan telur setiap hari dan kepentingan teknik candling mengikut tarikh yang ditetapkan. Beliau juga mula memahami yang telur yang berbenih sahaja akan menetes didalam incubator. Setelah teman siasat, tuan punya reban ini mengamalkan cara penternakan lepas bebas dalam kawasan berpagar dengan keluasan satu ekar. Namun nisbah ibu dan pejantan ayan tidak tepat denagn hanya 4 ekor jantan untuk 100 ekor lebih betina. Dengan kawasan reban yang sangat luas, serta bilangan penjantan yang sedikit, teman yakin kebanyakan betina yang ada tiada pelung untuk bersama jantan kerana terpaksa berebut atau dikalahkan sibetina yang lebih otai, kesudahannya sibetina akan tetap bertelur juga tanpa benih sijantan. anda biasa mendengarkan yang sibetina akan tetap bertelur bila tiba masanya seperti mana telur yang dikeluarkan oleh ayam penelur walau tiada ayam jantan langsung.

Oleh itu, nasihat teman agar beliau menambah sekurang2nya 15 ekor lagi jantan dengan jumlah ibu yang ada serta keluasan reban beliau. Teman juga ada menasihatkan beliau supaya menghadkan pergerakan induk atau mengecilkan reban untuk penghasilan telur berbenih , ini kerana pergerakan yang melampau atau terlalu aktif diwaktu siang akan mengurangkan jumlah telur serta menurunkan peratusan telur berbenih. Mungkin beliau boleh membina reban kecil yang sesuai dengan seekor jantan serta beberapa ekor betina yang boleh diganti mengikut keberahian ayam betina tersebut.

Satu lagi masalah yang teman boleh terima adalah faktor makanan yang diberikan kepada ternakan beliau, boleh dikatakan hampir 90% makan yang diberikan adalah dari jenis jagung yang diberikan terus kepada ternakanya. Ini mengkiut kepercayaan beliau yang pemberian jagung sahaja sudah memadai kerana ayam sudah besar dan boleh mencari makanan sendiri. Bagi teman, Jagung hanya mempunyi 7-9% sahaja nilai protien bagi setiap gram yang diberikan. Manakala seekor ayam memerlukan antara 15-17% protien dalam diet sehariannya, selalin itu kita juga perlu memantau nutrisi yang lain seperti kalsium dan beberapa nutrisi lain. Dengan memberi jagung semata2 ayam biasanya akan mengalami sindrom kurang nutrisi dimana penyakit atau tanda susulan akan dilihat kemudian hari. Oleh itu, tuan punya reban boleh memberi makanan tambahan setiap hari atau paling kurangpun memberi nasi yang dimasak dengan jagung. Jumlah protien yang akan bertambah serta makanan sampingan lain akan membantu mengimbangi diet yg diberikan. Penjagaan, makanan serta reban yang baik akan memberi jaminan pulangan kepada penternak khususnya untuk menghasilkan telur yang berbenih.

Anda juga dinasihatkan agar mengumpul telur dan disimpan tidak melebihi 7 hari bagi mengelakkan telur masuk angin. Telur disimpan dalam bekas khas seperti bekas telur kertas yang biasa digunakan dipasaraya ataupun menggunakan bekas plastik yang memepunyai pengudaraan yang baik. Jaga suhunya dan pastikan anda menempatkan dalam suhu bilik serta terhindar dari sumbar kelembapan. Pastikan telur anda ditegakkan dengan bahagaian tumpul diatas dimana kantung udara dalam telur tersebut sentiasa siatas. Jikalau terbalik, ada kemungkinan kantung tersebut boleh pecah dan mengagalkan usaha anda mengeram nanti. Jangan sesekali mengumpulkannya didalam baldi dalam keadaan tonggang terbalik dan dibiarkan selama seminggu sebegitu. Ada kemungkinan telur akna rosak dan tak boleh dieramkan lagi.
sekian..

p/s: teman lega dengan undian segelintir sahaja, so bolehlah teman meneruskan agenda teman membantu mereka yang memerlukan ilmu penternakan. susah juga kalau kita nak menerangkan benda penternakan ini dalam bentuk short form atau dalam bentuk nota ringkas.. adios..

03 March 2010

Ayam Kampung Goreng!!

Salam,

teman merasa makan ayam kampung goreng di suatu tempat yang dirahsiakan. Sahabat teman ini beria2 benar mengajak teman untuk makan disitu kerana dakwanya ayam kampung yang dijualnya adalah ayam kampung ori yang sangat lazat dimakan. Teman macam tak percaya dengan dakwaan kerana stock yang ada sekarang masih tak lojik sekiranya ada yang mampu untuk menjualnya diwarung. Harga yang tinggi serta kekurangan stock meyakin teman lagi yang ayam yang dijualnya adalah dari jenis kacuk.

So teman oun menjamahlah.. yes memamg pada bentuk fizikal asalnya seperti ayam kampung asli yang biasa.. kecil sahaja, koyakkan daing liat dan fizikal saakan ayam kampung asli. Namun apabila teman makan (terutama tang dada) teman rase yang ayam yg teman makan umpama kosong atau ada kurang sesuatu. sbb yg rase rempah sahaja dan sedikit keliatan. So teman tanya lah kakak yang jual tu, dapat kat mana bekalan ayam kampung asli nie, goreng punya goreng last2 teman dapat tahu.. pas makan terus bergegas ke tempay yang dikatakan..

Aik!! nie semua ayam kampung kacuk!!, cam mana yg kakak tu kata ayam yg dijual RM 6 seketul tu ori? makan 2 orang harga dekat RM16. Tanyalah kebetulan pekerja yang ada direban tersebut. Cara penjagaannya amat simple dimana hanya membina reban berbumbung sepenuhnya dengan keluasan 20X30 kaki dan berpagarkan wayar jaring besi. Tgk pada saiz ternakan teman jangkakan ayam nie dah berusia sebulan lebih sbb dari rupa dan saiznya masih belum sukup mantap. Bila ditanya pekerja tu, dia kata saiz ini hanya tunggu seminggu sahaja lagi sebelum disembelih kerana dah cukup berat?

Bila ditanya berat berapa skang? dia kata dalam 800-900gram.. huh? adakah ini satu penipuan atau satu lagi cara org nak melakukan ayam kampung kacuk ini dengan menjual ayam kampung kacuk pada usia yang sangat muda dengan harapan menyerupai ayam kampung asli?ataupun untuk buat masa sekarang ianya dapat diterima dengan baik kerana susah sangat nak mendapatkan ayam kampung asli ini. Ataupun dengan cara ini sahajalah irg kita mampu hidup dalam penternakan ayam kursusnya ayam kampung kacuk?

anda pikirkanlah sendiri..

Lepas ini teman ada tips yang akan teman ceritakan dalam post yang akan datang mengenai cara atau trick untuk menjadikan incubator anda 2 fugsi iaitu pengeram dan penetas.. kira 2in1 lah.. tungguuu...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails