Pages

Selepas Pahit Mahung Dilalui...




Alhamdulilah... akhirnya kolam dapat disiapkan juga.. konkrit dibiarkan mengering selama seminggu untuk pastikan kolam betul2 kukuh.. lepastu air dimasukkan untuk ujian ketahanan dan kebocoran.. Alhamdulilah semuanya selamat.. air dapat bertakung dengan baiknya.. aku ingat proses nak masukkan air dalam kolam hanya mengambil masa 2-3 jam rupanya nak penuhkan kesemua 12 kolam mengambil masa seharian suntuk.. start kul 8 pagi kul 6 baru siap.. dah berlumut kaki tunggu hehehe minyak sampai 2 kali kena refill.. keesokkannya barulah ingat nak masukkan bahan2 pembuang bisa simen dan pelusuh kolam.. kalau kita terus masuk je kompom semua anak benih kita terapung.. paling kurang pun proses ni perlu dilakukan selama 2 minggu, tu pendapat aku lah.. sebab tu yg aku belajar.. aku belajar bukan dari satu guru tapi gabungan kelas, kursus, pemerhatian, dalam forum, dan lawatan menyemakkan muka kat kolam orang hehehe..'
BUT.......
aku datang esok pagi je.. dari jauh aku nampak bebudak riuh rendah kat kolam.. dorang mandi dalam kolam aku buat macam swiming pool... betul lah bebudak kampung aku nie.. apalagi dari jauh dah aku sergah.. ade yg lari pakai sepender je hehehe

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram