Pages

konsep reban separa bebas





Baru je sebulan ternak ayam dah ada serangan binatang pemangsa. malam anjing liar datang berkumpulan.. nasib baik masa tu ayam tido dalam reban. Anjing tu duk pusing sekeliling reban cari jalan masuk. siang pulak datang biawak.. kekadang sampai 2-3 ekor skali. tak leh jadi nie.. kalau dibiarkan mau bersih ayam dalam reban aku. ada satu hari masa aku kurung anak ayam yang baru menetas dalam reban dengan mak dia.. masuk sekor biawak besar tahap cipannnn....bersih semua anak kecik2 tu.. yg tinggal mak dia yg dalam keadaan trauma..
aku rasa kalau nak cekek leher dia dengan tangan kompom tak lepas.. besar n panjang dah kira paling otai la kat daerah sepang nie.. aku perambat dengan kayu.. kena 2-3 das hantak dengan kayu dia buat dek jee terus belah.. tergamam aku dibuatnya. Sejak kejadian tu satu usaha drastik dilakukan untuk menukar kongsep lepas kepada separa lepas. Ayam dikurung dalam kawasan yang berpagar tepi dan atas supaya tiada gangguan pemangsa. Waktu petang akan dilepaskan disekitaranya.. tempoh masa nak siapkan sangkarnya???? 2 minggu!!! ada org tanya nape nak buat reban cam taman burung siap bumbung.. aku cakap masa mula-mula bwk masuk ayam induk dorang terbang over the net heheehehe.. letah nak tangkap balik.. satu lagi kawasan banting n sepang kan kawasan penghijrahan burung.. byk le helang pot kat cini.. jumlah induk yg dimasukkan sebanyak 200 ekor..

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram