Pages

wad-wad bersalin reban aku



Gambar atas kiri tu adalah kondo bertelur aku.. hah kondo ? hehehe bagi level ayam lah. Satu benda yg aku belajar dari ayam ni, dorang tak suka ada gangguan masa bertelur n menetas. So kalau buat bekas sebaris kompom dorang tak naik. Aku buat bekas bersilang supaya senang dorang nak naik. Stakat arinie dah ada 10 ekor ibu port kat kondo nie.. aku kekadang terpikir jugak, Tuhan tu Maha kaya, dia buat ayam dengan kepandaian mencari tempat dia sendiri. Aku pun kekadang leh kompius mana satu bekas yg dah ada telur. Satu lagi aku tgk ayam nie suka bertelur tempat paling tinggi kat reban or yg dia pikir paling selamat. Biasanya betina dominan(otai) dapat pot paling tinggi. Gambar bawah kiri pulak gambar wad bunglo berkembar. ada ruang-ruang tersorok yg dibuat seperti bilik. Aku tiru stail kat penternak ayam kat lebuhan dagang olak lempit tapi aku upgrade sikit la. Yg gambar bawah kanan tu gambar perumahan mewah atas bukit hehehe... pasal port nie yg paling tinggi skali. Port nie full house je memanjang. pantang ada kosong je ada lah yg masuk sewa. hehehe.. cara aku handle telur nie, aku prepair banyak2 bekas eram dia. Dalam bekas tu, aku taruk pasir n dilapik dengan lalang kering.. mana aku dapat lalang? aku kutip depan rumah je bila aku mesin rumput. Bila ibu dia dah start mengeram aku tulih tarikh kat kotak dia.. agak-agak lagi 2 hari nak menetas aku pun dah stanby.. slalu kena skodeng bawah perut ayam.. aku nampak je sekor anak dia terus aku pindahkan ayam tu dengan bekas dia skali ke dalam reban asuhan.. kira ni dah kena masuk wad bersalin lah nie.. pastu aku tgk pulak perangai ibu dia.. kalu dia selalu turun tinggalkan telur yg belum menetas untuk jaga anak2 dia yg terkeluar, aku masukkan balik anak dia dalam bekas eram tu dan tutup ngan plawood skali dengan mak dia. biar lagi sehari.. kalau pas sehari ada lagi telur yg masih tak menetas, biasanya telur yg tinggal tu dah out dah.. takyah simpan lagi.. goncang goncangkan.. kalu ada pergerakan cecair terus buang dah tak jadi.. bila dah menetas semua aku kuarkan bekas mengeram tadi dan biar mak dia jaga selama 2 minggu or lebih. Tapi ubat merah 707 (bancuh dengan air)mesti diberikan terus kepada anak tu.. aku ganti tempat kosong tadi dengan bekas eraman yg baru. Yg lama kena musnahkan lalang dalam bekas dgn membakarnya dan pasir tadi aku buat baja pokok jagung.. ini lah cara terbaik aku dapat lakukan untuk mengatasi kematian anak yg aku alami sebelum ini.

jaringan penternak ayam kampung..

No comments:

Instagram